Kevin van Beek: AI in SEO is niet nieuw, de hype rondom maakt het nieuw”
Als bedrijf wil je groeien en bestaansrecht voor de toekomst garanderen. Met elke website wil je presteren, voor meer klanten en zichtbaarheid, in Google en andere marketingkanalen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Het organische zoeklandschap veranderd in snelvaart met de gebruiker en AI als middelpunt van alle aandacht. Dit is het tijdperk van digitale transformatie. Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit. Daar weet Kevin van Beek alles van af.
Kevin van Beek is freelance SEO specialist. Met zijn gelijknamige bedrijf functioneert hij als een marketingbureau, alleen zonder de poespas van een bureau met organische vindbaarheid (SEO) als core specialisatie. Met inmiddels tien jaar ervaring aan klant- en bureauzijde, heeft hij het organisch zoeklandschap zien veranderen van zoekmachine- naar gebruikercentrisch marketinginstrument, waarbij inspelen op het veranderende zoekgedrag en (AI) automation een belangrijke rol spelen in het behalen van groei voor zijn klanten. Kevin deelt zijn inzichten.
Verander achterstand naar een voorsprong
Generatieve AI oplossingen vormen onderdeel van de gebruikersinterface bij zoekmachines, advertentie platforms, social media netwerken, SEO tools en andere productiviteitssoftware. Terwijl machine learning en AI al decennialang een rol spelen op de achtergrond van SEO, explodeert het gebruik van generative AI, met veel nieuwe SEO hulpmiddelen als gevolg.
De ontwikkelingen rondom AI zijn een logisch gevolg en zullen verder blijven groeien, waarbij het zorgt voor nieuwe kansen en uitdagingen binnen bedrijven die online willen groeien in het organische zoeklandschap. “Integreren van de juiste AI oplossingen bij SEO-processen zorgen voor productiviteit en schaalvoordelen bij de klant. Daarnaast is het een must, omdat AI in toenemende mate een prominente plaats krijgt binnen elk bedrijfstype met bestaansrecht voor de toekomst”.
Met non-stop nieuws over baanbrekende AI onderzoeken, Large Language Models (LLMs), GPT wrappers, Stealth AI start-ups en AI agents kan het veel tijd kosten om de juiste oplossingen te kiezen die passen binnen je bedrijfsdoelen. Kevin helpt bedrijven bij dit proces en legt uit hoe hij zijn beroep en aandacht bij de klant ziet veranderen.“Contentcreatie en data analyse zakt naar de achtergrond, doordat (SEO) tools met behulp van AI dergelijke taken steeds beter kunnen uitvoeren. De focus voor mij komt meer te liggen op strategie, beslissingen, onderzoek en sturing op het gebruik van AI oplossingen. Hierbij hoort ook het begeleiden van klanten bij deze verandering”.
De grootste valkuil van bedrijven is om er helemaal niets mee te doen, of juist direct al het werk denken af te schuiven op AI tools. “Je kunt nog niet verwachten dat een tool zoals Chat-GPT (CGPT) al je zorgen uit handen neemt. Het is vooral een hulpmiddel dat je door middel van de juiste prompts input geeft en verder traint tot een resultaat dat je zoekt.”
Kevin gebruikt o.a. CGPT als basis voor contentcreatie en meer complexe analyses. “Met de juiste prompts genereer ik ideeën voor meta data, topical maps en doe ik zelfs crawl- of content analyses waarbij CGPT mij op basis van de Google Content Guidelines en concurrentie hele concrete adviezen geeft. Zelfs tools zoals Semrush doen dit nog niet optimaal”. Op het moment van schrijven lanceert Screaming Frog haar nieuwe functie, waarbij een API koppeling mogelijk is met CGPT. Dergelijke ontwikkelingen bieden veel perspectief. Belangrijk is dat je als bedrijf meegaat in deze verandering en een voorsprong creëert met behulp van de ontwikkelingen rondom AI.
Stel je doelgroep centraal, niet zoekmachines
Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat zoekgedrag naar informatie verandert. “Het zoeklandschap verandert van traditionele blauwe links naar dynamische zoekresultaten. Dit is een logisch gevolg, waarbij de gebruiker centraal staat. Dus stel je doelgroep centraal, niet de zoekmachines”.
Het organische zoeklandschap verandert continu. Soms is de verandering groter dan anders. Key is dat je meegaat in de verandering en vooral kijkt naar de grote lijnen en het zoekgedrag van je doelgroep. “Door de jaren heen is het zoekgedrag veranderd, waarbij bezoekers meerdere kanalen en zoekmachines gebruiken om tot een aankoop te komen”. LinkedIn, YouTube, TikTok met andere social kanalen, nieuwsplatforms, Amazon, diverse marketplaces, Complexity Copilot en misschien binnenkort een zoekmachine door OpenAI. Dit zijn slechts enkele voorbeelden met overigens ook een sterk organisch component. Hier liggen nog veel groeikansen voor bedrijven.
Gebruik meerdere zoekstrategieën voor synergie
Kevin werkt vanuit een langetermijnvisie waarbij hij het liefst samenwerkt met meerdere zoekstrategieën voor synergie. "SEO is zoveel meer dan alleen Google. Vergroot het organisch aandeel van je bedrijf, door het benutten van organische kansen in de volle breedte. Combineer meerdere zoekstrategieën die relevant zijn voor jouw doelgroep. Gebruik de inzet van slimme (AI) oplossingen als virtuele assistent bij contentcreatie en analyse. Dit allemaal maakt SEO kansrijk en winstgevend als investering voor de lange termijn binnen elk bedrijf”.
SEO partner bij digitale transformatie
Ook al is Kevin van Beek freelancer, ziet hij zichzelf liever als een SEO partner. Iemand die met je meedenkt over het hele marketingspectrum en verantwoordelijkheid neemt over alles rondom organische vindbaarheid. “Ik werk voor een select aantal klanten, waardoor ik precies de aandacht kan bieden die nodig is. Ik geloof sterk in een persoonlijke aanpak. Terwijl je veel kunt leren van concurrenten, wil je onderscheiden en meerwaarde bieden.
Realistische doelen zijn uitgangspunten voor een goede samenwerking. “Bij elke klant start ik met het verdiepen in de business van de klant en schat ik kansen in. Zijn doelen niet realistisch, dan moeten we dit bijstellen. Ik begin alleen als ik overtuigd ben van de samenwerking en het rendement voor de klant”.