Martijn Kregting - 07 juni 2024

Rabobank groeit van financiële aanbieder naar data driven bedrijf

IT moet het doen en veilig zijn, zeker bij een bank. “Maar de grootste uitdaging voor de Rabobank zit nog altijd in de verdere digitale versnelling", meent Alexander Zwart, CITO (Chief Innovation & Technology Officer) van de Rabobank. "Die versnelling kun je beter oppakken als IT en Digitalisering & Innovatie bij elkaar zitten."

Rabobank groeit van financiële aanbieder naar data driven bedrijf image

De scheidingen die de Rabobank tussen ‘oude’ IT (de beheerrol), ‘nieuwe’ IT (de ontwikkelrol) en business kende, zijn verdwenen in de afgelopen jaren, zo schetste Zwart onlangs in een interview met Dutch IT Leaders. Zogeheten ‘squads’ waarin business rollen (zoals Product Management, Design, Marketing) en engineers (zoals Developers, Business Analisten en Solution Architecten) samenwerken, zorgen voor een zeer flexibele digitale versnelling. “Digitaliseren en het ‘runnen’ van de organisatie zijn zo in feite één geworden.”

Data driven organisatie

Wat Zwart ook bezighoudt, is de verandering van de Rabobank van een financiële organisatie naar een data driven bedrijf. Daarbij benadrukt hij wel dat de enorme hoeveelheid data waar de bank over beschikt, in principe altijd klantdata is. “We kunnen heel veel met die data om onze dienstverlening te verbeteren, maar voldoen aan de logischerwijze strenge wetten en regels over datagebruik staat voorop.”

Om waar dat wel mag die data optimaal in te zetten, maakt de Rabobank eveneens gebruik van de structuur waarin autonome squads werken. Die multidisciplinaire teams hangen weer onder area’s en tribes. Op dat hoogste niveau telt de Rabobank 24 tribes waar teams samenkomen om producten en diensten voor klanten en medewerkers te ontwikkelen.

Stappen in digitale innovatie

Zwart is trots op de stappen die de Rabobank de afgelopen jaren heeft gezet op het gebied van digitalisering en digitale innovatie. Zo is haar bankieren-app vorig jaar in de wereldwijde top-10 van beste bank-apps terecht gekomen.

“Ons distributiekanaal naar de klant staat al op een hoog niveau. Er zitten heel veel functionaliteiten in de app, zowel voor particuliere als zakelijke klanten, op gebieden als betalen, sparen en verzekeringen. We willen nu een slag maken met onze financierings-dienstverlening, zoals voor hypotheken en financieren. Hetzelfde geldt voor onze wholesale- en internationale activiteiten. Automatisering voor medewerkers is al ver doorgevoerd, nu willen we dat ook nog meer richting klanten doen.”

Verder wil Zwart de IT meer automatisering-tools aanleveren, om het werk van engineers en ontwikkelaars te vereenvoudigen. “We gebruiken veel cloud- en SaaS-toepassingen. Maar als het gaat om ontwikkelwerk, doen we nog heel veel zelf. Dat willen we onze mensen zo eenvoudig mogelijk maken, door zoveel mogelijk van het standaard werk te automatiseren, randvoorwaarden zoals security en compliance standaard te regelen en informatie die ze nodig hebben makkelijk beschikbaar te stellen.”

Groeiende afhankelijkheid

Groeiende afhankelijkheid van een beperkt aantal tech-ondernemingen is wel een risico, meent Zwart: “daar letten we zorgvuldig op. En hackers kunnen GenAI steeds beter inzetten voor misleiding. Daarom kijken we nu al hoe we dit kunnen tegengaan. Of denk aan het kraken van onze vele crypto-sleutels wanneer hackers kwantum computing gaan inzetten. We brengen al die sleutels nu al in kaart om te bekijken waar we al maatregelen kunnen treffen. Zo zijn we ons nu al klaar aan het maken voor de kansen en uitdagingen van morgen.”

Het interview met Alexander Zwart gemist? Lees het hier terug.

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW