Essay over inhuurproces van ICT specialisten bij Rijksoverheid
Hoe verloopt het inhuurproces van ICT'ers bij de Rijksoverheid? ABDTOPConsult bracht dit in kaart met een essay door middel van gesprekken met functionarissen binnen en buiten het Rijk. Op 4 juni werd dit essay besproken
Het eaasy Grip op ICT-inhuur is recent gepubliceerd. Tijdens een online kennissessie op dinsdag 4 juni stond dit essay centraal. Peter Hennephof, directeur van ABDTOPConsult, licht het toe: "Er is geen maatschappelijke opgave meer te bedenken waar ICT geen belangrijke rol speelt. Dit heeft als gevolg dat ook de overheid steeds afhankelijker wordt van de inhuur van ICT-systemen.’ Er valt nog veel te leren van elkaar volgens Peter. ‘Bespreek digitale realisatie in Bestuursraden, waarbij de CIO’s, ICT-dienstverleners en uitvoeringsorganisaties stevig worden betrokken, laat interne dienstverleners meer samenwerken en voorkom overlap. Denk goed na over wat er nodig is aan eigen werknemers, wat er wordt uitbesteed en waarvoor inhuur een oplossing kan zijn."
Ruim 75 HR managers, organisatieadviseurs, beleidsmedewerkers en andere professionals met de focus op I-(CT) deden 4 juni mee over hoe je als rijksorganisatie beter grip krijgt op de inhuur van externe i-professionals.
Inhuur
In deze 13e editie van de kennissessies van het programma I-Vakmanschap presenteerde directeur Peter Hennephof van ABDTOPConsult de resultaten van het onderzoek naar het inhuurproces van i-professionals. De cijfers liegen er niet om. Het Rijk spendeert 4,9 miljard per jaar aan ICT, waarvan 1,3 miljard aan eigen ICT’ers en 1,1 miljard aan extern ingehuurde professionals. 44 procent uit van de totale externe inhuur op alle terreinen bij het Rijk gaat naar ICT. Drie keer zoveel als in 2016.
Grijpen we niet te snel naar inhuur, vraagt hij zich af. “We weten waar de schoen wringt en welke verbeterpunten er zijn. Maar we blijven ronddraaien in intenties en strategieën. We moeten nu echt dingen gaan oppakken.” Hij raadt rijksorganisaties dan ook aan om vooral zelf te kijken wat ze binnen de eigen organisatie kunnen doen.
Dat er echt wat moet gebeuren, daar is Harry Feringa, beleidsadviseur bij CIO Rijk het mee eens. De kosten voor de inhuur liggen hoger dan de kosten voor het eigen ICT-personeel, terwijl de i-kennis bij het Rijk afneemt door vergrijzing. Sinds kort zijn de HR- en ICT-directeuren gestart met een structureel overleg om meer samenhang in de aanpak hiervan te krijgen. Rijksorganisaties krijgen meer inzicht in de i-populatie die ze in huis hebben dankzij het Kwaliteitsraamwerk Informatievoorziening (KWIV) en met hulp van -Partnerschap en RADIO kunnen ambtenaren hun i-kennis verbreden.
Werving
In de werving van i-professionals kunnen departementen gebruikmaken van bestaande regelgeving, zoals het belonen van 40-urige werkweek, het IKB budget bovenop het basissalaris, of een arbeidsmarkttoelage om iemand binnen te halen als dat echt niet anders kan. Vooral benadrukt Feringa het belang van aannemen van starters. “Zo creëer je de mediors en seniors van de toekomst.”
Heb je de sessie gemist en wil je deze terugkijken? Hieronder kun je de gehele sessie direct bekijken.
Met de onderstaande links kun je het verslag van de sessie downloaden voor een samenvatting van de gehele sessie, en kun je de PowerPoint presentaties van de sprekers downloaden.