Ticketmaster: consument heeft weer keuze uit doorverkoopplatforms
Consumenten die hun mobiele Ticketmaster-tickets willen doorverkopen buiten het platform van Ticketmaster, kunnen dat blijven doen. Ticketmaster doet deze toezegging na een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de doorverkoop van mobiele Ticketmaster-tickets.
Mobiele Ticketmaster-tickets zijn tickets die je alleen kunt overdragen via het transfersysteem van Ticketmaster en kunt scannen vanaf een mobiele telefoon. De ACM opende een onderzoek naar mogelijke belemmeringen voor consumenten bij de doorverkoop van mobiele tickets op een ander doorverkoopplatform dan Ticketmaster. Tijdens het ACM-onderzoek heeft Ticketmaster deze belemmeringen weggenomen. Daarmee mogen consumenten hun mobiele Ticketmaster-tickets ook overdragen als het ticket is doorverkocht via een ander platform. Hoewel de ACM geen overtreding heeft vastgesteld, kunnen consumenten door de toezegging vrij kiezen via welk doorverkoopplatform zij hun tickets verkopen.
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Door de toezeggingen kunnen ook andere platforms concurreren om de doorverkoop van mobiele tickets van Ticketmaster. Consumenten hebben daardoor meer keuze bij het doorverkopen van tickets. Dat is goed voor de concurrentie en dus voor de consument.”
Doorverkoop van tickets
Ticketmaster is een belangrijke speler als verkoper van tickets in Nederland, met name voor live- muziekevenementen zoals concerten. Als een consument een ticket heeft gekocht en vervolgens toch niet meer naar het evenement kan of wil, is het meestal mogelijk het ticket door te verkopen aan een andere consument via een doorverkoopplatform. Doorverkoopplatforms koppelen verkopende en kopende consumenten aan elkaar en regelen de betaling. Daarnaast regelen zij de overdracht van de mobiele tickets. In Nederland zijn diverse doorverkoopplatforms actief. Ook Ticketmaster heeft een eigen doorverkoopplatform.
De ACM heeft onderzoek gedaan naar de voorwaarden van Ticketmaster bij de doorverkoop van mobiele tickets, omdat de ACM zorgen had over de gevolgen van de beperking van de overdracht van de mobiele tickets voor de concurrentie. De overdracht van de tickets van Ticketmaster kan namelijk uitsluitend binnen de digitale omgeving van Ticketmaster plaatsvinden om het risico op fraude te beperken. Door de strenge voorwaarden van Ticketmaster had de ACM de zorg dat andere doorverkoopplatforms op achterstand zouden staan bij de doorverkoop van mobiele Ticketmaster-tickets. Als er te weinig concurrentie is op het gebied van doorverkoop leidt dat vaak tot hogere kosten, slechtere voorwaarden en een slechtere service voor consumenten.
Toezeggingen
Om de zorgen van de ACM weg te nemen doet Ticketmaster een aantal toezeggingen. Ticketmaster heeft tijdens het onderzoek de door de ACM gesignaleerde risico’s bij doorverkoop via andere doorverkoopplatforms weggenomen. Door de toezegging van Ticketmaster kunnen consumenten een doorverkoopplatform blijven kiezen dat past bij hun voorkeuren. Consumenten zijn daardoor niet beperkt tot doorverkoop via het platform van Ticketmaster. Ook zal Ticketmaster consumenten en andere doorverkoopplatforms informeren over het gebruik van de zogenoemde ‘transferfunctionaliteit’. Hiermee kun je een ticket overdragen aan een ander binnen het systeem van Ticketmaster. Ticketmaster zegt toe dat de transferfunctionaliteit beschikbaar blijft in geval van doorverkoop van mobiele tickets van Ticketmaster op andere doorverkoopplatforms. De ACM zal de naleving van de toezeggingen in de gaten houden, onder meer door eventuele signalen van andere platforms en van consumenten.
Toezeggingsbesluit ter inzage
De ACM wil de toezeggingen bindend verklaren en zal het onderzoek naar Ticketmaster in dat geval stoppen. De ACM legt het ontwerpbesluit ter inzage van 19 juni 2024 tot en met 2 augustus 2024. Belanghebbenden kunnen reageren op dit ontwerpbesluit. Daarna neemt de ACM een definitief besluit.
Reageren kan tot en met 2 augustus 2024 op de volgende wijze:
Per post:
ACM, Directie Mededinging
Postbus 16326
2500 BH Den Haag
Per e-mail: kevin.baak@acm.nl