Negen op de tien Europeanen bezorgd over impact AI op online veiligheid
93 procent van de Europeanen maakt zich zorgen over digitale identiteitsdiefstal en de invloed van AI op de online veiligheid. Meer dan de helft (54 procent) van de consumenten heeft in het afgelopen jaar meer aandacht besteed aan zijn digitale voetafdruk, waarbij toenemende cyberaanvallen (39 procent) en de opkomst van AI (28 procent) de meest voorkomende redenen zijn.
Dit blijkt uit onderzoek van Okta onder ruim 4.000 consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland. In Nederland is 65 procent van de consumenten bezorgd dat AI de online omgeving minder veilig maakt, het hoogste percentage van de onderzochte landen. Bovendien is 60 procent van de Nederlanders ervan overtuigd dat AI de kans op digitale identiteitsdiefstal vergroot.
In vergelijking met de andere ondervraagde Europese consumenten zijn Nederlanders dan ook terughoudend met het omarmen van AI als oplossing voor het veiliger maken van online accounts. In Duitsland, Frankrijk en het VK vindt een kwart van de consumenten het oncomfortabel als bedrijven AI inzetten om de login ervaring veiliger, sneller en makkelijker te maken. In Nederland is dit beduidend hoger met 41 procent.
Nederlanders zien DigiD als primair doelwit
In alle landen vrezen consumenten het meest voor hun online bankrekeningen: 60 procent van de consumenten in het Verenigd Koninkrijk, 59 procent van de Duitse en Franse en 49 procent van de Nederlandse consumenten zien hun online bank account als het primaire doelwit van cybercriminelen.
In tegenstelling tot consumenten in de andere landen, beschouwt bijna een kwart van de Nederlandse consumenten (24 procent) hun DigiD als primair doelwit voor digitale aanvallen. Consumenten in het Verenigd Koninkrijk maken zich meer zorgen over aanvallen op hun sociale media-accounts dan in de andere landen: 12 procent beschouwt dit het primaire doelwit, tegenover 6 procent van de Duitse, 3 procent van de Franse en 8 procent van de Nederlandse consumenten. Online werk accounts worden met 2 procent gezien als het minst gunstige doelwit.
Nederlanders zijn bovengemiddeld voorzichtig
Wanneer het gaat om de bescherming van hun digitale identiteit, toont het onderzoek aan dat Nederlanders voorzichtiger zijn dan andere Europeanen. Ruim een derde (37 procent) van de Nederlanders geeft aan (zeer) voorzichtig te zijn met zijn online identiteit. Slechts 8 procent van de Nederlandse consumenten gebruikt hetzelfde wachtwoord voor alle online accounts, het laagste percentage in Europa. In Frankrijk is dit bijvoorbeeld 16 procent. Bovendien gebruikt 49 procent van de Nederlanders unieke wachtwoorden voor elk account of een wachtwoordmanager.
Het is dan ook niet verrassend dat Nederlandse consumenten minder vaak slachtoffer zijn van digitale aanvallen in vergelijking met andere Europese landen: bij 33 procent van de Nederlanders is ooit een online account gehackt, vergeleken met 41 procent in Duitsland, 39 procent in Frankrijk en 38 procent in het Verenigd Koninkrijk.
Wie is verantwoordelijk?
Wat betreft de verantwoordelijkheid voor het beschermen van online identiteit, vindt 31 procent van de Nederlandse consumenten dat dit een gedeelde verantwoordelijkheid is tussen de consument zelf, de bedrijven waar de accounts zijn geregistreerd en de overheid. Deze opvatting wordt gedeeld door ongeveer een kwart van de consumenten in het Verenigd Koninkrijk (25 procent), Duitsland (24 procent) en Frankrijk (23 procent).
"Identiteit is dé toegang tot elke ervaring in een digital-first wereld. Gezien de kritieke rol die identiteit speelt in de technologie stack, is het niet verrassend dat aanvallen op digitale identiteit de meest gangbare methode is geworden voor cybercriminelen", zegt Mark van Leeuwen, Regional Vice President Benelux bij Okta. "Met het steeds veranderende landschap - en de daarmee veranderende bedreigingen -, en de opkomst van AI is het nog nooit zo belangrijk geweest om cyberbeveiliging goed in te richten. Bedrijven moeten snel schakelen om ervoor te zorgen dat ze de beveiligingsstrategie en robuuste cultuur hebben om hun gegevens te beschermen. Het is onze missie om bedrijven en consumenten te helpen hun online identiteit te beschermen met de nieuwste beveiligingstechnologieën. Het moet immers voor iedereen mogelijk zijn om elke technologie zorgeloos, makkelijk en veilig te gebruiken."
Het rapport is in opdracht van Okta uitgevoerd door internationaal marktonderzoeksbureau Cint. In totaal zijn 4.054 consumenten ondervraagd - 1.019 in het Verenigd Koninkrijk, 1.021 in Duitsland, 1.012 in Frankrijk en 1.001 in Nederland.