Problemen bij e-commercegigant brengen Zuid-Koreaanse handelaren in problemen
Diverse Zuid-Koreaanse e-commercehandelaren zijn in problemen gekomen door betalingsproblemen bij WeMakePrice en TMON, twee e-commercediensten die beide eigendom zijn van Qoo10 Group. De diensten kunnen naar verluid door een bug in hun betalingssysteem al langere tijd geen betalingen verrichten, wat e-commercehandelaren in financiële problemen brengt. De Zuid-Koreaanse overheid heeft een reddingspakket van 560 miljard Zuid-Koreaanse Won (omgerekend 373,3 miljoen euro) opgezet om de partijen te ondersteunen.
Qoo10 Group is sinds 2000 actief en opereerde eerder onder de naam GMarket. Het bedrijf is gevestigd in Singapore en actief in Maleisië, Indonesië en Zuid-Korea. Het gaat om één van de grootste e-commercespelers in de regio.
Bug in betalingssysteem
Begin juli meldden handelaren van WeMakePrice en TMON echter niet meer betaald te hebben gekregen. Qoo10 Group stelt dat dit komt door een bug in zijn betalingssysteem. De bug lijkt echter vooralsnog niet opgelost, aangezien de betalingsproblemen aanhouden en e-commercehandelaren al langere tijd niet betaald hebben gekregen.
De Zuid-Koreaanse Financial Services Commission (FSC) schiet nu te hulp en zet een reddingsfonds op voor getroffen handelaren ter waarde van omgerekend 373,3 miljoen euro. Ook roept het WeMakePrice en TMON op verantwoordelijk te nemen voor de ontstane problemen en met een oplossing te komen.
Naast het reddingsfonds biedt de FSC ook leningen met lage rente en uitstel voor betalingen op bestaande leningen aan aan getroffen partijen. Ook zet het mediation op tussen de betrokken partijen en ondersteunt daarnaast civiele rechtszaken die handelaren aanspannen tegen WeMakePrice en TMON.