Het succes van AI-pc's staat centraal in de bredere doelstellingen van Lenovo
Succes in AI-pc's zal cruciaal zijn voor Lenovo's bredere doel om een leider te zijn in hybride AI en succes te behalen in zijn "pocket-to-cloud"-strategie. Een Canalys video-interview en blogs geven inzicht in de kansen en uitdagingen die voor ons liggen. Dit schrijven Canalys analisten Ishan Dutt en Himani Mukka in onderstaande blog.
Ishan Dutt, Principal Analyst bij Canalys, interviewde Steve Long, Senior Vice President van de Intelligent Device Group (IDG) bij Lenovo, over de strategie van het bedrijf en hoe het bedrijf van plan is de enorme kansen die ontstaan rondom AI te grijpen. Bekijk deze hier.
Lenovo benadrukt zijn “pocket-to-cloud”-strategie om kansen in hybride AI te ontsluiten
Terwijl AI-pc's van concept naar praktische toepassing gaan, beschrijven toonaangevende pc-leveranciers hoe deze innovatieve productcategorie integreert in hun overkoepelende strategieën. De AI-strategie van elk bedrijf — of het nu Dell's "vier pijlers"-aanpak is, HP's nadruk op edge computing en branchespecifieke oplossingen, of Lenovo's hybride "AI for All"-initiatief — is gericht op het leveren van een uitgebreide gebruikerservaring die gebruikmaakt van AI-technologie.
Tijdens het Lenovo Tech World 2023-evenement introduceerde voorzitter en CEO Yang Yuanqing de "pocket-to-cloud"-strategie van het bedrijf en kondigde een investering van 1 miljard dollar aan in AI-innovatie. Deze strategische verschuiving onderstreept Lenovo's transformatie van een voornamelijk hardwaregerichte leverancier naar een leverancier van holistische end-to-end-oplossingen en -services, die inspelen op de IT-transformatiebehoeften van zijn diverse klantenbestand.
De uitdaging voor IT-besluitvormers ligt in het bepalen van de optimale timing en methoden voor het integreren van AI in hun activiteiten, gezien de dubbelzinnigheid in potentiële toepassingen, toenemende complexiteit, wettelijke hindernissen en budgetbeperkingen. Steve Long, die over dit probleem nadacht, merkte op: "Klanten willen steeds meer weten wat ze met [technologie] kunnen doen en hoe ze resultaten kunnen behalen?" In zo'n landschap is het verkrijgen van een first-mover advantage cruciaal, aangezien early adopters vaak de normen bepalen voor hoe AI door klanten wordt ervaren en gebruikt.
PC
Lenovo heeft een sterke positie met zijn uitgebreide portfolio binnen en buiten hardware, en zijn prominente positie in de commerciële pc-markt. Sterke betrokkenheid bij zijn enorme commerciële klantenbestand, waarvan velen door het AI-landschap navigeren, kan de kloof dichten tussen interesse in en daadwerkelijke acceptatie van AI-producten en -diensten.
De '3 P's' van Lenovo - Personalisatie, Productiviteit en een Beveiligde Ervaring - zijn de sleutel tot het stimuleren van de acceptatie van AI-pc's
Personalisatie
Terwijl de eerste ervaringen van de meeste gebruikers met AI-functionaliteiten via cloudgebaseerde applicaties verliepen die gebruikmaken van grote taalmodellen (LLM's) of grote visiemodellen (LVM's), biedt de opkomst van AI-pc's leveranciers zoals Lenovo de kans om meer op maat gemaakte ervaringen te leveren. Deze ervaringen worden aangestuurd door on-device-modellen die gebruikmaken van individuele of bedrijfsgegevens, waarbij het 'persoonlijke' aspect van pc's wordt benadrukt. Dit kan helpen om potentiële uitdagingen om te zetten in kansen. Zo kunnen de beperkingen van Microsoft op de implementatie van Copilot op het vasteland van China een tegenslag zijn voor grote pc-leveranciers. Lenovo kan deze situatie echter benutten met zijn eigen ontwikkelingen, zoals de Tianxi AI en de persoonlijke AI-assistent Xiaotian. Lenovo is ook van plan om in de toekomst zijn eigen AI-software en LLM's naast Copilot te introduceren op markten buiten het vasteland van China.
Productiviteit
Een belangrijk voordeel dat door de industrie wordt aangeprezen, is de verhoogde productiviteit die gebruikers van AI-pc's krijgen in vergelijking met die zonder. Hoewel verbeteringen zoals betere prestaties, verbeterde audiovisuele ervaringen en een langere batterijduur waarschijnlijk standaard zullen zijn op de meeste AI-pc's van verschillende leveranciers, zal het creëren van verschillende aanbiedingen cruciaal zijn. De strategie moet worden aangepast aan het doelpubliek. Voor consumenten kunnen AI-functies zich richten op personalisatie en creativiteit, en tools bieden zoals AI-assistenten voor taakbeheer of mogelijkheden voor het genereren van tekst en afbeeldingen. De gepatenteerde functies van Lenovo, zoals de Yoga Creator Zone en Xiaotian, zijn ontworpen om aan deze behoeften te voldoen. Aan de andere kant kunnen bedrijven prioriteit geven aan functies die samenwerking stimuleren (bijvoorbeeld realtime vertaling en samenvatting van vergaderingen), de beveiliging verbeteren (bijvoorbeeld door AI aangestuurde dreigingsdetectie) en datagestuurde inzichten bieden (bijvoorbeeld business intelligence-tools). Door een op maat gemaakte reeks AI-tools te leveren die inspelen op specifieke behoeften en de productiviteit verbeteren, kunnen pc-leveranciers een robuustere positie op de markt veiligstellen.
Beveiligde ervaring
Naarmate AI meer geïntegreerd en wijdverbreid raakt, worden de zorgen over beveiliging groter. Uit een recent onderzoek van Canalys blijkt dat 51% van de respondenten vertrouwelijkheid en gegevensbescherming als hun grootste zorgen met betrekking tot AI-implementatie op de werkplek beschouwt. AI op het apparaat biedt een mogelijke oplossing door de gegevensbeveiliging te verbeteren. Dit voordeel moet echter effectief aan gebruikers worden gecommuniceerd. IT-besluitvormers staan nu voor de uitdaging om het beveiligingslandschap te beheren nu hun organisaties overstappen op door AI verbeterde omgevingen. Lenovo kan deze zorgen aanpakken door de nadruk te leggen op functies die worden aangestuurd door zijn Neural Processing Unit (NPU), zoals realtime detectie van bedreigingen. Nog belangrijker is dat Lenovo aanzienlijke waarde kan bieden via uitgebreide end-to-end-oplossingen en adviesdiensten die klanten helpen bij het beveiligen van hun IT-infrastructuren.
Naast de zorgen over de veiligheid van klanten, blijven er bredere uitdagingen bestaan van regelgevende instanties en de gereedheid van de markt voor nieuwe AI-functies. Microsoft heeft bijvoorbeeld de introductie van zijn "Recall"-functie in Copilot+-pc's uitgesteld na een grotere focus op zijn "Secure Future Initiative". In een snel veranderende omgeving lopen pc-leveranciers het risico geassocieerd te worden met bredere AI-gerelateerde zorgen en moeten ze een proactieve benadering hanteren om de veilige en ethische ontwikkeling en implementatie van AI-technologieën te garanderen.
Effectieve partnerschappen zullen cruciaal zijn om de adoptie van AI op pc's te stimuleren
Lenovo ziet on-device AI als een meewind om de groei van de premiummarkt te stimuleren, pc-vernieuwingscycli te versnellen en de winstgevendheid te vergroten. Om echter echt succes te behalen met dit potentieel, zijn gezamenlijke inspanningen van verschillende belanghebbenden in de sector nodig.
Channel partners spelen een cruciale rol in de grootschalige adoptie van AI-pc's. Volgens Canalys polling blijven channel partners voorzichtig over de kans, waarbij 41% geen impact op de vernieuwingsplannen van klanten opmerkt vanaf mei 2024, een stijging ten opzichte van de geschatte 33% in november 2023. Deze voorzichtigheid benadrukt een belangrijke realiteit: de voordelen en use cases voor AI-pc's blijven voor veel klanten onduidelijk. Als channel-first bedrijf is het de verantwoordelijkheid van Lenovo om partners op te leiden en uit te rusten om sterke voorstanders van AI-pc's te zijn, vooral tijdens de voortdurende Windows-vernieuwingscyclus waarin een groot deel van zijn eindklanten hun pc-vloot zal upgraden.
Naast kanaalpartners zijn betrokkenheid bij ISV's en het stimuleren van ontwikkelaars om nieuwe use cases te verkennen die profiteren van SoC-ontwikkelingen cruciaal. Hoewel NPU's prestatieverbeteringen bieden, ligt de echte waarde in software die hun volledige potentieel kan ontsluiten. Initiatieven zoals Lenovo's "AI Innovators Program" zijn een goed begin, maar voortdurende investeringen in het stimuleren van on-device AI-mogelijkheden, softwareontwikkeling en partneronderwijs zijn noodzakelijk om duidelijke voordelen te creëren voor klanten wanneer ze Lenovo kiezen als hun primaire technologieprovider.
Voor meer Canalys-inzichten over de opkomst van AI-geschikte pc's, lees dit rapport.