AMD rapporteert financiële resultaten tweede kwartaal 2024
AMD heeft een omzet voor het tweede kwartaal van 2024 aangekondigd van 5,8 miljard dollar, een brutomarge van 49%, een bedrijfsresultaat van 269 miljoen dollar, een netto-inkomen van 265 miljoen dollar en een verwaterde winst per aandeel van 0,16 dollar.
"We hebben in het tweede kwartaal een sterke omzet- en winstgroei gerealiseerd, gedreven door recordomzet in het Data Center-segment", aldus AMD-voorzitter en CEO Dr. Lisa Su. "Onze AI-activiteiten bleven versnellen en we zijn goed gepositioneerd om in de tweede helft van het jaar een sterke omzetgroei te realiseren, gedreven door de vraag naar Instinct-, EPYC- en Ryzen-processors. De snelle vooruitgang in generatieve AI stimuleert de vraag naar meer rekenkracht in elke markt, wat aanzienlijke groeimogelijkheden creëert, aangezien we toonaangevende AI-oplossingen leveren in ons hele bedrijf."
"AMD presteerde goed in het tweede kwartaal, met inkomsten boven het midden van onze prognose, aangestuurd door sterke groei in de Data Center- en Client-segmenten", aldus AMD EVP, CFO en Treasurer Jean Hu. "Daarnaast hebben we de brutomarge vergroot en een solide winstgroei gerealiseerd, terwijl we onze strategische AI-investeringen verhoogden om de basis te leggen voor toekomstige groei."
Omzet per segment
- Record Data Center segmentomzet van $ 2,8 miljard was een stijging van 115% jaar-op-jaar, voornamelijk gedreven door de steile stijging van AMD Instinct™ GPU-leveringen en sterke groei in 4e generatie AMD EPYC CPU-verkopen. De omzet steeg met 21% sequentieel, voornamelijk gedreven door de sterke stijging van AMD Instinct GPU-leveringen.
- De omzet in het clientsegment bedroeg $ 1,5 miljard, een stijging van 49% op jaarbasis en 9% op kwartaalbasis, voornamelijk dankzij de verkoop van AMD Ryzen™-processors.
- De omzet van het gamingsegment bedroeg $ 648 miljoen, een daling van 59% op jaarbasis en 30% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dit is voornamelijk te wijten aan een daling van de semi-custom omzet.
- De omzet van het embedded segment was $ 861 miljoen, een daling van 41% jaar-op-jaar, omdat klanten hun voorraadniveaus bleven normaliseren. De omzet steeg met 2% opeenvolgend.