Martijn Kregting - 02 augustus 2024

‘Strategisch belang van data groeit sterk voor Shell’

Het strategische belang van data groeit sterk voor een mondiale speler als Shell. “Zo bevat ons mondiale Shell Sensor Intelligent platform momenteel meer dan 5 biljoen data records", vertelde IDT-general manager SEAT Merijn Backx onlangs in een interview met Dutch IT Leaders. "Wekelijks komen er miljoenen bij van alle sensors die onze werkprocessen en assets monitoren. Processen zoals voorspellen van onderhoud en andere inspectie-strategieën draaien hier volledig op. En nieuwe data van drones en andere meetinstrumenten kunnen direct geïntegreerd worden.”

‘Strategisch belang van data groeit sterk voor Shell’ image

Shell opereert inmiddels op al zijn circa 60 productielocaties en andere assets systemen – zoals procescontrolesystemen - die de productieprocessen ondersteunen en grote hoeveelheden van bovengenoemde data vergaren op het Shell Sensor Intelligent Platform. Dit gaat om alle procescontrole-informatie en alle asset-metingen, van het Rotterdam Energy & Chemical Park in Pernis en Moerdijk tot de LNG fabrieken in Qatar. Backx noemt het dataplatform uniek in de sector. "Het geeft ons de mogelijkheid om wereldwijd via algoritmes voorspellingen te doen waarmee je de productie kunt optimaliseren.”

Verbondenheid IT en business

Backx heeft sinds 1996 een flink deel van zijn carrière binnen Shell opgebouwd, zowel in technische als general management-rollen. Toen hij begon, waren IT en data nog vooral faciliterend. Inmiddels zijn digitalisering en business onlosmakelijk met elkaar verbonden. “Veel mensen realiseren zich niet dat Shell al grotendeels een digitale organisatie is. Zij zien ons als een traditionele energiespeler, vooral actief in traditionele energiebronnen. Het verrast hen wanneer ik schets hoe digitaal wij al zijn.”

Zo telt Shell momenteel zo’n 80 miljoen digitaal verbonden klanten. Alle contacten, orders, facturering, verlopen digitaal. Verder doen 6 miljoen klanten mee met het AI powered loyalty-programma van Shell. “Op basis van onze data en die van hun eindklanten, kunnen we aanbiedingen meer op maat maken. Onderhouds- en marketing strategieën worden dus al heel sterk door inzichten uit data bepaald. Het zoeken naar olie- en gasbronnen is ook steeds meer datagebaseerd.”

Data kan, gecombineerd met technologieën zoals machine vision, medewerkers ook een veiliger werkomgeving bieden. Zo kan Shell op basis van camerabeelden uit fabrieken werkpatronen herkennen en ploegen adviseren in het geval van een mogelijk onveilige werkwijze. Deze teams kunnen hierover ook onderling overleggen en verbeterpunten van elkaar meenemen. Het gaat hier niet om controleren, maar om informeren en adviseren.”

Noodzaak verduurzaming

Verder is duurzaamheid een belangrijk aspect waar digitalisering moet helpen (volgens cijfers over Q2 is de duurzame tak nog altijd verlieslijdend). Zo wil Shell op het gebied van het groeiend aantal EV-voertuigen Shell voorop lopen, stelt Backx. Bijvoorbeeld door de laadinfrastructuur steeds fijnmaziger te maken en sneller aanpasbaar aan verdere groei. Dat geldt voor particuliere automobilisten, maar ook zakelijk verkeer, voor vrachtwagens, zelfs voor scheepvaart.

Ook bouwt Shell momenteel een fabriek voor waterstof op de Maasvlakte, gelinkt aan vier grote windparken waar Shell een aandeel in heeft op de Noordzee. “Hoe we die opereren en monitoren, dat is een wereld van verschil met de traditionele wijze waarop we tot niet al te lang geleden deden met traditionele locaties. Digitaal en data first is hier de enige manier waarop je optimaal kunt werken, de in- en verkoop van stroom kunt faciliteren, en gewoon geld kunt verdienen. Je ziet bij andere bedrijven die vernieuwbare energie leveren precies dezelfde ontwikkeling. Daar is het onderdeel van het DNA, anders kun je niet eens meer meedoen.”

Het interview met Merijn Backx gemist? Lees het hier terug.