Boze klanten en aandeelhouders dagen CrowdStrike voor de rechter
Een groep boze klanten en aandeelhouders daagt CrowdStrike voor de rechter vanwege de recente storing veroorzaakt door een problematische CrowdStrike-update. CrowdStrike zou 'valse en misleidende' verklaringen over het testen van de eigen software hebben afgegeven.
Door de storing ontstonden wereldwijd grootschalige problemen. Zo moesten operaties worden uitgesteld, vluchten geannuleerd en lagen fabrieken stil. CrowdStrike melden later dat het probleem kon ontstaan door een bug in een controlesysteem, waardoor problematische code niet was opgemerkt. Topman George Kurtz bood eerder al zijn excuses aan voor de storing.
'Gevalideerd, getest en gecertificeerd'
De boze klanten en aandeelhouders wijzen in hun aanklacht op een eerder verklaring van Kurtz in maart van dit jaar. Hij gaf toen aan dat de software van het bedrijf 'gevalideerd, getest en gecertificeerd' is. De klanten en aandeelhouders stellen dat deze verklaring misleidend was.
CrowdStrike kan zich niet in de aantijgingen vinden. Tegenover BBC en Reuters noemt het bedrijf de klacht ongegrond en kondigt het aan zich hiertegen te zullen verdedigen.
Het is de tweede rechtszaak tegen CrowdStrike in korte tijd. Eerder deze week meldde ook Delta Airlines juridische stappen te ondernemen. Het bedrijf stelt 500 miljoen dollar schade te hebben geleden door deze storing, en wil dit vergoed krijgen. Ook diverse Amerikaanse advocatenkantoren werken aan een claim, waarbij gedupeerde klanten zich kunnen aansluiten.