Wouter Hoeffnagel - 12 augustus 2024

Onderzoek: Grote verschillen in manier waarop gebruikers tegen privacy aankijken

Er zijn grote verschillen tussen gebruikers in de digitale gewoonten en houding van ten opzichte van digitale privacy. 53 procent dekt de webcam op hun apparaten af om hun privacy te waarborgen. 39 procent speelt tegelijkertijd online minigames en doen online testen voor de lol. Daarbij geven ze hun persoonlijke gegevens aan onbetrouwbare bronnen om toegang te krijgen tot die games en posten ze hun resultaten op sociale media. Hierdoor raken ook hun contacten betrokken bij deze vorm van onzorgvuldige gegevensdeling.

Onderzoek: Grote verschillen in manier waarop gebruikers tegen privacy aankijken image

Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky in samenwerking met Arlington Research onder 10.000 respondenten. Opvallend is dat meer dan de helft (55%) van alle gebruikers zich zorgen maakt dat spraakassistenten voortdurend meeluisteren en persoonlijke informatie verzamelen. Als reactie hierop zet een vierde van de respondenten (25%) hun apparaten in de vliegtuigmodus tijdens belangrijke privégesprekken.

Tegelijkertijd denkt 36 procent van de gebruikers ten onrechte dat het activeren van de incognitomodus hen online volledig onzichtbaar maakt. Daarnaast is een verrassende 19 procent bereid om op onbekende links in berichtenapps te klikken, waardoor ze mogelijk hun beveiliging in gevaar brengen.

'Blijf kritisch'

Kaspersky’s webcontent analist Anna Larkina legt uit: "Ons onderzoek laat nogmaals zien waarom het zo belangrijk is om goed geïnformeerd te zijn over cybersecurity en digitale privacy. Voor je online veiligheid is het essentieel om kritisch te blijven en alleen gebruik te maken van betrouwbare bronnen. Dat betekent ook dat je geen gebruik moet maken van onbewezen technieken en mythes moet negeren."

De steekproef omvatte 1000 respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, en 500 uit Spanje, Italië, Portugal, Brazilië, Mexico, Rusland, Kazachstan, India, China, Indonesië, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Afrika. De cijfers uit dit artikel zijn gebaseerd op de resultaten uit de EU en UK. Meer informatie is beschikbaar in het volledige Kaspersky-rapport 'Excitement, Superstition and great Insecurity - How global Consumers engage with the Digital World'.