Wouter Hoeffnagel - 16 augustus 2024

Nieuwe tool van HubSpot helpt met AI-zoekoptimalisatie

Bedrijven en consumenten zetten steeds vaker AI-toepassingen in voor het online vinden van antwoorden op vragen. Zo is het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties met 37% gestegen terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines juist met 11% is gedaald, blijkt uit onderzoek van HubSpot. Dit brengt voor marketeers een nieuw vakgebied met zich mee: Language Model Optimization (LMO). HubSpot lanceert AI Search Grader, een gratis tool die merken helpt om inzicht te krijgen in hoe ze naar voren komen in Large Language Models (LLM) en bij AI-zoekopdrachten.

Nieuwe tool van HubSpot helpt met AI-zoekoptimalisatie image

"Mensen zoeken minder met traditionele zoekmachines zoals we gewend zijn, en meer met AI-tools. Dat betekent dat wat marketeers jarenlang hebben gedaan om klanten aan te trekken, niet meer zo effectief is”, zegt Julia Pilkes, Senior Director EMEA Marketing bij HubSpot. "Nu AI steeds vaker wordt gebruikt om informatie te vinden, wil HubSpot marketeers helpen om in deze nieuwe omgevingen op te vallen en ontdekt te worden. Dat is precies wat AI Search Grader marketeers biedt – een nieuwe, gratis manier om verbinding te maken met hun klanten en prospects in het AI-tijdperk."

Van SEO naar LMO

Tot nu toe testen marketeers handmatig hoe hun merken naar voren komen in AI-zoekopdrachten. Ze bezoeken verschillende omgevingen, maken specifieke prompts, verzamelen de respons en destilleren daaruit de resultaten. Dat is een arbeidsintensieve manier om maar een fractie van de informatie te bemachtigen die online staat en die ze nodig hebben. En er zijn nog weinig richtlijnen en tools om resultaten te vertalen naar acties.

Voor de AI Search Grader van HubSpot is geen AI-expertise nodig en de tool voorkomt dat marketeers moeten gissen naar hoe hun merk wordt weergegeven in AI-zoekopdrachten. AI Search Grader helpt marketeers gerichte prompts op te stellen, zet de prestaties van het merk in de juiste context en maakt Language Model Optimization (LMO) eenvoudig.

AI Search Grader biedt onder meer:

  • een algemeen rapportcijfer, waarmee marketeers en ondernemers in één oogopslag inzicht hebben in hoe hun merk in het algemeen presteert in alle LLM’s die HubSpot monitort;
  • inzicht in merkzichtbaarheid, dankzij een unieke merksentiment score, die de gebruikte taal in AI-reacties een waarde geeft en zo marketeers helpt begrijpen hoe hun merk wordt besproken en waargenomen en de Share of Voice (SOV) score, die de merkzichtbaarheid meet en afzet tegen die van concurrenten in dezelfde categorie;
  • analyses op maat, waarmee marketeers direct en makkelijk zien wat goed gaat en waar verbeteringen mogelijk zijn om het merkbewustzijn en het merksentiment te versterken.

AI Search Grader is wereldwijd beschikbaar in het Engels en gratis toegankelijk.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW