Wouter Hoeffnagel - 24 augustus 2024

ACM start onderzoek naar verkoop van nepreviews

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar de verkoop van neprecencies. Het wil zo online misleiding aanpakken.

ACM start onderzoek naar verkoop van nepreviews image

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Webshops die online technieken inzetten om consumenten te misleiden en bedrijven die dat faciliteren, maken dat consumenten verkeerde keuzes maken en hun vertrouwen verliezen om online aankopen te doen. Daarom treden wij hiertegen op. Consumenten moeten op reviews kunnen vertrouwen bij het vergelijken van aanbieders. Door foute praktijken aan te pakken en door voorlichting aan bedrijven en consumenten willen wij de online misleiding terugdringen.”

Boetes tot 900.000 euro per overtreding

Het plaatsen van nepreviews is sinds medio 2022 wettelijk verboden. De ACM treedt op tegen zowel verkopers van nepreviews als webshops die nepreviews gebruiken. Het kan daarbij boetes opleggen die kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding. De toezichthouder neemt al langer stappen tegen websites die nepreviews kochten en inzetten; nu gaat het dus ook optreden tegen verkopers van dergelijke nepreviews.

Ook meldt de ACM de afgelopen tijd onderzoek te hebben gedaan naar misleidende aftelklokken op websites. Het gaat daarbij om klokken die webshops plaatsen bij aanbiedingen, waarbij zij claimen dat zodra de klok afloopt de aanbieding niet meer beschikbaar is. Indien de klok afloopt en de aanbieding toch beschikbaar blijft, is er volgens de ACM sprake van misleiding. De toezichthouder meldt tientallen webshops te hebben aangesproken op het gebruik van dergelijke misleidende aftelklokken. Deze partijen zouden hiermee inmiddels zijn gestopt.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW