NIO daagt gevestigde orde uit met eigen ADAS chip
De Chinese elektrische autofabrikant NIO heeft met de introductie van zijn zelfontwikkelde ADAS-chip "Shenji NX9031" en het platform SkyOS een nieuwe standaard gesteld in de auto-industrie. Deze ontwikkeling zet vraagtekens bij de dominantie van grote spelers als NVIDIA en Horizon Robotics op de markt voor geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS).
Door zelf chips te ontwikkelen, krijgen autofabrikanten meer controle over de ontwikkeling van hun voertuigen. Ze kunnen hun software en hardware beter op elkaar afstemmen, waardoor ze sneller kunnen innoveren en zich kunnen onderscheiden van de concurrentie zo meldt Canalys.
De impact op de markt:
Meer concurrentie: De komst van NIO en andere Chinese autofabrikanten met eigen ADAS-chips zal de concurrentie in deze markt intensiveren.
Snellere innovatie: Door zelf chips te ontwikkelen, kunnen autofabrikanten sneller nieuwe features en verbeteringen doorvoeren.
Afhankelijkheid verminderen: Autofabrikanten worden minder afhankelijk van externe leveranciers, waardoor ze flexibeler kunnen opereren.
Waarom doen Chinese autofabrikanten dit?
Differentiatie: Door zelf chips te ontwikkelen, kunnen autofabrikanten zich onderscheiden van de concurrentie en unieke rijervaringen bieden.
Beveiliging: Eigen chips bieden meer controle over de beveiliging van het voertuig.
Toeleveringsketen: Door zelf chips te ontwikkelen, verminderen autofabrikanten hun afhankelijkheid van externe leveranciers.
De toekomst
Hoewel de zelfontwikkeling van ADAS-chips nog in de kinderschoenen staat, is het duidelijk dat deze trend steeds belangrijker wordt. Het zal interessant zijn om te zien hoe de gevestigde orde reageert op deze nieuwe uitdaging en hoe de markt zich verder ontwikkelt.