Britse waakhond: Google geeft eigen diensten voorrang op advertentiemarkt
Google misbruikt zijn dominante marktpositie op de advertentiemarkt, zo heeft de Britse Competition & Markets Authority (CMA) bepaald. Het bedrijf zou zijn eigen diensten voorrang geven met advertenties, waardoor concurrenten niet op gelijke voorwaarden kunnen concurreren.
De Amerikaanse techgigant is het niet eens met de kritiek van de Britse waakhond. Het stelt dat de CMA de zaak baseert op onjuiste interpretaties van de adtech-industrie. Het bedrijf zegt het dan ook niet eens te zijn met het standpunt van de toezichthouder.
Het oordeel van de Britse toezichthouder is in lijn met de zorgen die eerder zijn geuit door zowel de Europese Unie (EU) als de Verenigde Staten (VS) over de praktijken van de Amerikaanse techgigant. Zo dreigde de Europese Commissie na een vooronderzoek Google een miljardenboete op te leggen. Vanwege de omvang van het techbedrijf kan de Europese Commissie niet volstaan met toezeggingen van het bedrijf om zijn gedrag te verbeteren; de Commissie kan eisen dat Google zich opsplitst.