Nederlandse marketeers aan kop met inzet van data en AI
Marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese concullega’s in het gebruik van data en AI. Maar liefst 96% van Belgische en Nederlandse marketeers meldt dat hun teams actief AI-oplossingen verkennen of gebruiken.
Dit blijkt uit het rapport 'The Intersection of Marketing, Data and AI' van HubSpot. Voor het rapport zijn ruim 2.300 marketeers in heel Europa ondervraagd, waarvan 208 respondenten uit Nederland en België.
Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek:
- Er is sprake van een hoge mate van AI-gebruik: 96% van Belgische en Nederlandse marketeers meldt dat hun teams actief AI-oplossingen verkennen of gebruiken.
- Marketeers varen op datagedreven besluitvorming: met 80% lopen marketeers in Nederland en België voorop in datagedreven besluitvorming, waarbij ze vertrouwen op data-analyse om de meeste, zo niet alle, van hun marketingbeslissingen te ondersteunen.
- Sterke ROI: marketingteams in de Benelux hebben het afgelopen jaar een significante stijging in marketing-ROI gezien. 77% rapporteerde positieve resultaten.
- Managers zijn positief: van alle landen zijn marketingleiders in onze regio het meest positief over AI-adoptie. 86% van de respondenten geeft aan dat hun managers "uiterst positief" zijn over de integratie van AI in marketingoperaties.
- Hyperfocus op de klantervaring: marketeers in de Benelux geven prioriteit aan de klantbeleving, waarbij 82% meldt dat AI-oplossingen daar een positieve impact op hebben gehad.
- Zeer geïntegreerde datatoegang: slechts 3% van de BeNe-respondenten rapporteerde weinig tot geen datatoegang tussen teams, wat betekent dat 97% enige mate van data-integratie had. Het is dan ook geen verrassing dat zij hierin voorlopen op het gemiddelde (80%) in Europa en met meer vertrouwen datagedreven marketingbeslissingen te maken.
Gebrek aan talent en expertise
De grootste uitdaging voor Belgische en Nederlandse marketeers in de adoptie van AI is een gebrek aan talent of expertise. 43% van de respondenten ziet dit als een belangrijk obstakel voor verdere groei. Hoewel het niet de meest dringende zorg is, meldde 6% van de Nederlandse en Belgische marketeers moeite te hebben met de implementatie van data-analyse in hun besluitvormingsproces. Met andere woorden: ze zien de waarde van data, maar hebben moeite om deze effectief te vertalen naar bruikbare inzichten.
“De Benelux loopt voorop op het gebied van AI en datagedreven marketing,” zegt Julia Pilkes, Senior Marketing Director EMEA bij HubSpot. “De sterke focus op datakwaliteit, integratie en strategische AI-implementatie legt de lat hoog voor hun collega’s in andere Europese landen. Nu is het tijd om die voorsprong te verzilveren en AI- en datagebruik verder te integreren in de commerciële strategie van hun organisatie.”
"Ons nieuwe rapport met HubSpot toont aan dat de best presterende marketingteams AI inzetten om datagedreven beslissingen te nemen, strategieën te verfijnen, ROI te verhogen en klantbelevingen te personaliseren. Naarmate bedrijven verder komen in het integreren van AI binnen hun marketing, zal succes afhangen van een goede samenwerking tussen marketing en sales, het aantrekken van het juiste talent en het vinden van de juiste balans tussen menselijke input en automatisering om nauwkeurigheid te vergroten en AI optimaal te benutten." aldus Marcel Molenaar, Country manager LinkedIn Benelux.
Het rapport is hier beschikbaar.