Zoho Analytics biedt meer self-service BI en AI mogelijkheden
Zoho Corporation heeft een nieuwe versie uitgebracht van Zoho Analytics, Zoho's self-service BI- en analytics-platform. Onder de meer dan 100 verbeteringen behoren krachtige nieuwe AI- en ML-mogelijkheden, die diagnostische inzichten, voorspellende analyses en geautomatiseerde rapport- en dashboardgeneratie mogelijk maken. Andere verbeteringen zijn een aangepaste ML model-building studio, integratie met OpenAI en uitbreidingen voor BI-platformen van derden. De nieuwe versie van Zoho Analytics heeft meer kracht, intelligentie en flexibiliteit. Hierdoor kan het in vergelijking met concurrenten in de markt, een breder scala aan bedrijven ondersteunen.
Alun Rafique, CEO en medeoprichter van Market Dojo licht toe: “Als ontwikkelaars trokken de nieuwe AutoML-mogelijkheden van Zoho Analytics 6.0 direct onze aandacht. Ons team werkt momenteel onder andere aan een model om klantverloop te analyseren en te voorspellen. De diagnostische mogelijkheden van Zia Insights zijn ook een game-changer. Ze helpen ons de onderliggende oorzaken van een piek of daling in de verkoop of prestaties te begrijpen, zodat we snel actie kunnen ondernemen. Als dienstverlener is het essentieel dat we begrijpen wat werkt en wat niet werkt binnen ons eigen bedrijf voordat we andere bedrijven en professionals helpen. Zoho Analytics 6.0 geeft ons dat inzicht en nog veel meer. Ask Zia is een andere handige functie. Met een eenvoudige vraag krijg ik direct de juiste inzichten die ik nodig heb. De nieuwe grafiektypes zijn geweldig, en ik ben vooral onder de indruk van de racing en sunburst charts.”
De nieuwste versie van Zoho Analytics is op vier belangrijke gebieden verbeterd: Data Management, AI, Data Science & Machine Learning, en Extensibility. De meeste opvallende verbeteringen zijn hieronder opgesomd.
Data Management Hub
Zoho Analytics heeft de mogelijkheden voor datamanagement uitgebreid. Hiermee kunnen gebruikers betere beslissingen maken op basis van diepgaande inzichten, waardoor het succes van een bedrijf versneld kan worden. De belangrijkste toevoegingen zijn:
- Stream Analytics en 25 nieuwe dataconnectoren. Hierdoor bestaat het uitgebreide portfolio uit meer dan 500+ connectoren. Bedrijven hebben nu toegang tot een centrale repository met data afkomstig uit een breed scala aan databases voor nauwkeurigere en efficiëntere analyses.
- Binnen Zoho Analytics kunnen gebruikers nu complexe ETL-pipelines opzetten en beheren, waardoor data op de juiste manier worden geëxtraheerd, getransformeerd en opgeslagen door de volgende acties uit te voeren:
- End-to-end pipelines creëren met behulp van de visual builder
- Maatwerk transformatie- en ML-modellen bouwen met Python Code Studio
- Data transformeren door het gebruik van natuurlijke taal via Ask Zia, Zoho's AI copilot.
- Toegang krijgen tot automatisch versiebeheer en een nieuwe Sandbox-omgeving.
Datastromen organiseren met Zoho Flow
Met de nieuwe Unified Metrics Layer van Zoho Analytics kunnen gebruikers zowel alle bedrijfsgegevens in één overzicht definiëren, standaardiseren, bewaken en catalogiseren als de toegang beheren. Het platform kan ook worden gebruikt in een Headless BI-modus. Hierdoor gebruiken data-apps dezelfde metrics in real-time en is de informatie consistent en betrouwbaar.
Generatieve AI
De generatieve AI-mogelijkheden in het BI-platform zorgen ervoor dat verschillende gebruikers sneller en beter inzicht hebben. De volgende verbeteringen op AI-gebied zorgen voor efficiëntere, contextuele, toegankelijke en intelligente inzichten en acties:
- Diagnostic Analysis: Zia Insights, Zoho’s geautomatiseerde AI-gedreven insights engine biedt contextuele diagnostische analyses en brengt decision intelligence naar het platform.
- Ask Zia, Zoho's Natural Language Querying AI copilot, begrijpt nu Spaans en Frans. Hierdoor kunnen gebruikers aangepaste datamodellen bouwen in drie talen, en communiceren met Ask Zia binnen IM-kanalen, waaronder Microsoft Teams. Zo kunnen acties en contextuele inzichten sneller gegenereerd worden.
- Auto Analysis maakt het mogelijk dat geautomatiseerde, door AI ondersteunde data-analyses, rapporten en dashboard worden genereerd.
De integratie van OpenAI met Zoho Analytics —mogelijk gemaakt door Retrieval-Augmented Generation (RAG) —zorgt voor relevantere en nauwkeurigere antwoorden op zoekopdrachten. Door OpenAI API’s met BYOK te gebruiken, kunnen gebruikers eenvoudiger openbare datasets en formula & SQL-query’s vinden.
Data Science en Machine Learning (DSML) Studio
Zoho Analytics beschikt nu over DSML Studio, waarmee gebruikers eenvoudig en snel aangepaste machine learning-modellen kunnen bouwen, en klantverloop kunnen analyseren of voorspellen. DSML Studio biedt de volgende mogelijkheden:
- AutoML is een no-code assistent waarmee gebruikers eenvoudig aangepaste ML modellen kunnen bouwen. Met feature engineering, hyperparameter tuning en uitgebreide modelanalyse kunnen gebruikers modellen trainen, testen, vergelijken, implementeren en beheren.
- Code Studio is de nieuwe geïntegreerde Python-codeomgeving van het platform. Gebruikers kunnen hiermee ML-modellen op maat maken en Python-modellen of extern gebouwde bibliotheken importeren.
Uitbreidbaar
De uitbreidingsmogelijkheden Zoho Analytics zijn verbeterd, waardoor bedrijven gegevens die zijn opgeslagen in meerdere tools en platforms kunnen synchroniseren en standaardiseren voor uitgebreide analyses en inzichten. Zoho Analytics is een modulair platform waarop elke analytische oplossing kan worden gebouwd. Enkele ontwikkelingen zijn:
- Met de nieuwe BI fabric kunnen bedrijven inzichten van meerdere BI-platformen, zoals Power BI en Tableau, consolideren op een platform dat makkelijk toegankelijk en doorzoekbaar is. Toegang tot het portaal kan worden ingesteld via toegangsrechten.
- Met Zoho Analytics kunnen gebruikers actiegerichte workflows activeren, waaronder URL- en Webhook-acties. Zoho Flow kan worden geïntegreerd waardoor 500+ app triggers mogelijk zijn.
- Met de no-code data connector builder kunnen gebruikers op maat gemaakte connectoren maken om data uit elke applicatie te halen. Partners kunnen ook dataconnectoren gebruiken die op Zoho Marketplace geplaatst en verkocht kunnen worden.
De nieuwe versie van Zoho Analytics bevat meer dan 100 updates, waaronder nieuwe visualisaties, verbeterde dashboardconfiguratie, audit- en beheercontroles, vernieuwde mobiele apps, right to left (RTL) ondersteuning en nog veel meer.
Beschikbaarheid
De nieuwe versie van Zoho Analytics is per direct beschikbaar