Marco van der Hoeven - 04 oktober 2024

Remi Gulzar - Gartner: Governance is een breed thema voor organisaties

Een dynamische omgeving vraagt om een flexibele toepassing van technologie die het mogelijk maakt snel op veranderingen in te spelen. Dat geldt voor bedrijven, maar ook voor de overheid. Dat heeft weer implicaties voor thema’s als strategie en IT-governance. Voor dergelijk vraagstukken kunnen organisaties terecht bij de Nederlandse Gartner-analist Rémi Gulzar (foto).

Remi Gulzar - Gartner: Governance is een breed thema voor organisaties image

Rémi Gulzar houdt zich als VP Analist in de afdeling Research and Advisory bezig met het realiseren van de CIO-agenda, met name op het gebied van governance, strategie en uitvoering. Hij legt uit: “Dit is bij uitstek een gebied waar veel CIO's ondersteuning en validatie in zoeken in een snel veranderende wereld. Op dit moment ben ik vooral bezig met de relatie tussen IT-governance en bredere governance vraagstukken zoals AI governance.”

“We werken bijvoorbeeld aan een nieuwe positie waarin Gartner benadrukt dat je AI governance niet slechts op één governance domein kunt toepassen van toepassing is. Veel organisaties denken dat governance alleen draait om datagovernance, maar ik ben van mening dat governance eigenlijk een brug vormt tussen verschillende governance domeinen, zoals IT, data, risicobeheer, en compliance en governance. Al deze aspecten moeten samenkomen om duurzame AI beslissingen voor de organisatie te nemen.”

Stabiliteit en Snelheid

Op dit moment staan bij Gulzar veel vraagstukken in de publieke sector op de agenda. “Vanuit mijn rol, die zich richt op governance, strategie en uitvoering, zijn er een aantal belangrijke thema's die binnen de overheid spelen op het gebied van IT. Eén daarvan is de juiste organisatie om te voldoen aan de vraag vanuit de business: hebben we het juiste operating model, en kunnen we stabiliteit en snelheid combineren? Hebben we de juiste deliverymodellen om traditionele werkwijzen te combineren met moderne technieken?”

Daarnaast verandert de vraagkant binnen de overheid voortdurend. “Politieke bewegingen, samenwerkingen binnen en buiten Nederland, bijvoorbeeld met EU-lidstaten, zorgen voor een dynamische omgeving. Dit vereist dat technologie niet alleen ondersteunt, maar ook flexibiliteit biedt, zodat de overheid zichzelf kan blijven richten op wat belangrijk is voor Nederland en haar partners. Dit leidt ook tot een groeiende wens binnen de overheid om, begeleid door IT, meer zelf aan de knoppen te zitten in termen van technologische samenwerkingen.”

Spanningen

Dit creëert soms spanningen, vooral wanneer de business iets vraagt dat de IT-organisatie niet op tijd kan leveren of nog niet tot standaard heeft verheven. “Hier zie je bijvoorbeeld de opkomst van zaken zoals democratisering van technologie, fusion teams, en productteams, die helpen om gecontroleerd sneller in te spelen op de toenemende vraag. Soms lukt dit goed, maar soms moet IT en/of de business zelf ingrijpen om zaken te realiseren.”

Wat betreft talent wordt er momenteel veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van mensen die zowel de business- als de technische kant begrijpen. “Maar dit is alleen effectief als er een mindset is om kennis te delen en samen te werken, in plaats van vast te blijven zitten in silo's en muren tussen afdelingen. Dit silo-denken moet worden doorbroken om optimaal gebruik te kunnen maken van de aanwezige talenten en middelen.”

Verschillen

Die aarzeling om een omslag te maken zit volgens hem niet in onwil om kennis te delen, maar wel dat elke gemeente of provincie een ander beeld heeft van wat technologie kan betekenen. “Dat zorgt voor verschillen in uitvoering en snelheid. Bij de ene organisatie wordt technologie gezien als een essentieel middel om burgers, bedrijven en bezoekers goed te bedienen, en dit wordt van top tot uitvoeringsniveau breed gedragen.”

“Bij andere organisaties ontbreekt dat beeld. Daar wordt technologie nog steeds gezien als puur een ondersteunende functie, zonder dat men het als waardevol beschouwt voor de transformatie van de primaire taken van de overheid. Het probleem ligt dus niet in de wil of mogelijkheid tot samenwerking, maar in hoe organisaties de rol van technologie zien in hun eigen uitvoering.”

Nederland

Er is in Nederland nog veel winst te behalen. “Soms verbaast het me hoeveel problemen wij hier op de vierkante millimeter met elkaar weten te creëren. Ik werk met overheidsorganisaties in het buitenland waar één uitvoeringsorganisatie soms meer dan 200.000 mensen in dienst heeft. Als je kijkt naar de problemen die zij moeten oplossen, zoals governance, strategie en uitvoering, hebben ze wel 20 tot 30 lagen van besturing. tientallen lagen van besturing en uitvoering om aan hun missie te voldoen”

“En dan praat ik met een overheidsorganisatie in Nederland waar hooguit 1.500 mensen betrokken zijn bij een specifieke taak, waar ze met een vergelijkbare problematiek worstelen en er niet uitkomen. Dat verbaast me. Waarom kunnen we het hier niet beter samen doen? We zijn redelijk volwassen in ons gebruik van technologie in vergelijking met andere landen, maar het lijkt alsof we vaak in een soort millimetergevecht verwikkeld zijn om dingen goed uitgevoerd te krijgen vanuit een eigen perspectief.”

Specialisten

“Misschien komt het doordat we hier in Nederland met zoveel specialisten op een relatief klein oppervlak zitten. Iedereen weet veel, en daardoor moeten we elkaar ook de ruimte gunnen om onze rollen goed uit te voeren. Dat zie je in Nederland, mogelijk ook vanwege de consensuscultuur, waar alles bevraagd mag worden. In andere landen, waar de hiërarchie strakker is en er meer top-down wordt gewerkt, zeker in overheidsorganisaties, is dat vaak een voordeel.”

AI voor allen?

Uiteraard is AI een belangrijk deel van de huidige discussie. “Wat we nu voornamelijk doen is helpen bij het vaststellen van de grenzen. Er is veel regelgeving van kracht geworden, wereldwijd zien we nu bijna 2000 verschillende stukken regelgeving rondom AI. Dat betekent dat er veel aandacht is voor compliance, en dat is een goed startpunt. Organisaties moeten in ieder geval zeker weten dat ze niets verkeerd doen. Daarna komt het moment dat je je als organisatie afvraagt: hebben we wel de juiste use-cases om de maximale voordelen uit deze technologie te halen?”

Variatie

“We zien hierin veel variatie. Sommige organisaties richten zich op het verbeteren van hun interne organisatie, of ze proberen betere content te creëren en interne communicatie te verbeteren. Andere organisaties willen dit ook aan de klantzijde gaan toepassen. Gartner adviseert echter om hier voorzichtig mee te zijn. Bij sommige uitvoeringen van deze technologie zie je resultaten die je niet altijd hebt voorzien, dus het is belangrijk om goed te bepalen waar je risico's kunt lopen en welke use-cases je wel of niet wilt toepassen. Hier helpen we klanten vooral mee.”

“Als je kijkt naar de Gartner AI Hype Cycle, dan zien we dat we de hypefase nu wel een beetje voorbij is en men met meer realisme naar het nut van AI kijkt. De afgelopen twee jaar zagen we veel aandacht voor AI en machine learning, en nu begint het stof een beetje neer te dalen. Het gaat nu om het moment waarop we kunnen vaststellen of het daadwerkelijk een nuttig instrument is om je business te verbeteren. Dit moet door de hele organisatie heen leven, van boven naar beneden. In het begin waren er veel zorgen over bijvoorbeeld het vervangen van programmeurs, maar hoewel automatisering veel voor je kan doen, blijft de menselijke factor essentieel en onvervangbaar.”

Registreer met 525 euro korting!

Dit artikel is gepubliceerd in de Gartner special in het kader van Gartner IT Symposium | Xpo 2024. De volledige agenda van het Gartner IT Symposium | Xpo is hier beschikbaar. Via deze webpagina kunt u zich ook registreren voor het symposium. Bespaar 525 euro door gebruik te maken van de code 'DutchIT'.

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW