Martijn Kregting - 03 oktober 2024

ACM: Aegon moet Vodafone antenne-opstelpunt in Alphen aan den Rijn laten gebruiken

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) vindt dat verzekeraar Aegon verplicht is om in te stemmen met medegebruik door Vodafone van een antenne-opstelpunt tegen marktconforme en niet-discriminerende voorwaarden en vergoedingen. Het betreft een antenne-opstelpunt op een woongebouw van Aegon in Alphen aan den Rijn. Dit is de eerste keer sinds de wijziging van de Telecommunicatiewet dat de ACM haar bevoegdheid gebruikt om een geschil op dit punt te beslechten.

ACM: Aegon moet Vodafone antenne-opstelpunt in Alphen aan den Rijn laten gebruiken image

De ACM is tot het besluit gekomen omdat de instantie het belangrijk vindt dat er voldoende antenne-opstelpunten zijn en blijven om een goede netwerkdekking te waarborgen. Telecomaanbieders, waaronder Vodafone, maakten al langer gebruik van het dak van het gebouw van Aegon als antenne-opstelpunt. Aegon en Vodafone kwamen niet tot overeenstemming over de voorwaarden en vergoedingen voor een nieuwe overeenkomst.

De telecomaanbieder is daarop naar de ACM gestapt met het verzoek gebruik te maken van haar bevoegdheid tot geschilbeslechting bij medegebruik, waarover de autoriteit sinds de wijziging van de Telecommunicatiewet op 2 maart 2022 beschikt. En, zo stelt de ACM, Aegon valt in dit specifieke geval en op deze specifieke locatie onder de verplichtingen van de Telecommunicatiewet.

Redelijk verzoek

De toezichthouder heeft in haar besluit verder vastgesteld hoe de de voorwaarden in een overeenkomst moeten worden uitgewerkt en de hoogte van de jaarlijkse vergoeding bepaald. De voorwaarden en vergoeding waaronder het medegebruik plaatsvindt, moeten 'billijk en niet-discriminerend' zijn. Dit houdt in dat AEGON vergelijkbare en marktconforme voorwaarden en tarieven moet hanteren voor alle partijen die een redelijk verzoek doen voor medegebruik van de faciliteit.

De door de ACM vastgestelde jaarlijkse vergoeding – die de toezichthouder in verband met bedrijfsgevoelige informatie niet openbaar maakt - kan jaarlijks aangepast worden op basis van de Consumentenprijsindex. Extra kosten mogen worden doorberekend als ze direct aan het specifieke verzoek toe te rekenen zijn. In het besluit is verder opgenomen welke voorwaarden voor onder andere netwerktechnologie, duur en beëindiging van de overeenkomst, blootstellingslimieten en aansprakelijkheid de ACM in dit specifieke geval redelijk vindt.

Toename vraag antenne-opstelpunten

Op dit moment staan in Nederland ruim 16.000 antenne-installaties voor mobiele communicatie. Nederland behoort daarmee volgens de ACM tot een van de landen met de beste mobiele netwerken ter wereld. Door de toenemende vraag naar mobiele communicatiediensten neemt ook de vraag naar antenne-opstelpunten toe. De ACM onderschrijft het belang van de beschikbaarheid van voldoende antenne-opstelpunten. Dat is nodig om een goede netwerkdekking, nu en in de toekomst, te waarborgen.

Bij lokale problemen kunnen telecomaanbieders een aanvraag tot geschilbeslechting indienen bij de ACM. Dit was het eerste zaak die is aangedragen bij de ACM. Vooralsnog zijn er geen andere aanvragen voor geschilbeslechting over medegebruik van antenne-opstelpunten bij de ACM ingediend, zo laat de toezichthouder weten.

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW