Nederland versterkt internationale positie in educatieve technologie
De groei van de Nederlandse EdTech-sector (EdTech: educatieve technologie) heeft de afgelopen jaren geleid tot de creatie van 11.000 banen en een sterke internationale positie van deze sector als innovatiehub. Dit blijkt uit een rapport van Stichting Dutch EdTech. Ondanks deze positieve ontwikkelingen is het volgens de studie essentieel om het EdTech-ecosysteem te versterken door samenwerking met relevante stakeholders, zoals de overheid en investeerders.
In de afgelopen jaren heeft het onderwijs ingrijpende veranderingen doorgemaakt, waarbij educatieve technologie volgens het onderzoek een cruciale rol speelt. EdTech zou leren toegankelijker, flexibeler en effectiever maken. Innovaties zoals kunstmatige intelligentie (AI) en immersive leermiddelen (zoals middels VR- en AR-technologie) stimuleren zowel gepersonaliseerd leren als professionele ontwikkeling. Nederlandse EdTech-startups spelen hierbij een steeds prominentere rol, zo concludeert het rapport.
Flinke groei
De Nederlandse EdTech-sector is de afgelopen drie jaar dan ook flink gegroeid, zo blijkt uit het rapport. Het aantal bedrijven actief in de sector is gestegen van 407 naar 475. De totale waarde van deze bedrijven is toegenomen van 1,33 miljard naar 1,75 miljard dollar, en het aantal fulltime werknemers is gegroeid van 2.500 naar 11.000.
De grootste groep van 211 bedrijven richt zich op ‘Een Leven Lang Leren’. Zij bieden in dit kader oplossingen voor mensen die hun vaardigheden willen blijven ontwikkelen. De segmenten Upskilling (bijscholing) en Immersive Tech (AR, VR, XR, gamification) hebben in 2023 de meeste investeringen gekregen. Samen maken deze gebieden inmiddels 25 procent uit van het totale aantal EdTech-bedrijven in Nederland. Ook internationaal is er een duidelijke groei zichtbaar in bovengenoemde segmenten.
Vaak kleine investeringen
Nederland heeft de afgelopen tijd zijn investeringen in EdTech op peil gehouden en staat daarmee nu op de vijfde plek in Europa. De meeste investeringen zijn echter nog relatief klein, terwijl andere Europese landen meer variatie in hun investeringen hebben. Veel kleine bedrijven hebben het daardoor moeilijk en sluiten soms zelfs hun deuren, zo onderstrepen de opstellers van het rapport.
Positief is dat de overheid de afgelopen jaren heeft geïnvesteerd in EdTech-initiatieven via het Nationaal Groeifonds. Het initiatief NOLAI ontvangt 63 miljoen euro, Npuls 560 miljoen euro. Wel benadrukt Dutch Edtech dat startups en scale-up founders meer betrokken moeten worden bij de ontwikkeling van toekomstige oplossingen. Dit is volgens de organisatie cruciaal voor het stimuleren van nieuwe ideeën, het laten groeien van bedrijven, het verbeteren van samenwerking en het maken van een positieve impact op onderwijs en de leersector.
Nederland belangrijk EdTech-centrum
Volgens Jitske van Os, directeur van Dutch EdTech, tonen de uitkomsten van het rapport dat Nederland is uitgegroeid tot een belangrijk centrum voor EdTech-innovatie. “Om deze groei vast te houden en voorop te blijven lopen in Europa, is het belangrijk dat ondernemers samen blijven werken met andere partijen. Hun innovatie en ambitie zijn de basis voor een gezamenlijke langetermijnvisie op de toekomst van leven lang leren.”
Ewoud de Kok, founder van FeedbackFruits, boardmember Dutch EdTech, onderstreept deze visie: “We staan aan het begin van een nieuw tijdperk in het onderwijs, waarin de groei van de Nederlandse EdTech-sector de sterke vraag naar innovatieve oplossingen onderstreept. Door technologie van hoge kwaliteit te ontwikkelen, gericht op de lerende mens, dragen we bij aan de transformatie van het onderwijs.”
Het volledige rapport is hier te vinden.