Martijn Kregting - 04 oktober 2024

Telefoonnummer NCSC misbruikt voor telefonische spoofing en oplichting

Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) laat weten dat het berichten heeft ontvangen over misbruik van haar telefoonnummer door kwaadwillenden in spoofing- en phishing-campagnes. Dit betekent concreet dat burgers via de telefoon zijn benaderd door iemand die zich voordoet als een medewerker van het NCSC.

Telefoonnummer NCSC misbruikt voor telefonische spoofing en oplichting image

Spoofing wordt als middel ingezet bij phishing-campagnes. Iemand probeert dan een valse identiteit aan te nemen en zich voor te doen als iets of iemand anders. Bij telefoon-spoofing krijgt de persoon die wordt gebeld een ander telefoonnummer te zien dan het werkelijke nummer van de beller. Phishing is een aanvalstechniek die door kwaadwillenden wordt gebruikt om gevoelige gegevens te ontfutselen. Dit gebeurt vaak via e-mail, maar kan dus ook via telefoon, sms of WhatsApp.

Het NCSC waarschuwt in een nieuwsbericht over het misbruik dat het per definitie goed is om voorzichtig te zijn met het beantwoorden van oproepen van onbekende nummers. Ook geeft de organisatie diverse tips om te voorkomen dat iemand het slachtoffer wordt van telefonische phishing of spoofing. Zo kan onder druk gezet worden om informatie te verstrekken een indicatie zijn van oplichting.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW