Marco van der Hoeven - 09 oktober 2024

Emmanuel Binard, Gartner: ‘Druk op CIO’s buitengewoon groot’

De agenda van de CIO is altijd goed gevuld geweest. Maar de uitdagingen waar technologieleiders nu voor staan zijn buitengewoon groot door een combinatie van factoren als groei en kostenreductie. Dit jaar zal ITSymposium dan ook weer inspiratie bieden voor C-level executives om technologie in te zetten voor het behalen van de soms schijnbaar tegenstrijdige en ambitieuze doelstellingen van de business.

Emmanuel Binard, Gartner: ‘Druk op CIO’s buitengewoon groot’ image

“We hebben een fantastisch jaar gehad bij Gartner,” zegt Emmanuel Binard, Regional Vice President Belgium & Luxembourg bij Gartner. “We zijn dit jaar gegroeid, hoger dan de gemiddelde groei in de technologiesector, wat indrukwekkend is. We blijven ons inspannen om onze klanttrajecten te verbeteren door ons nieuwe, op rollen gebaseerde product aan te bieden, gericht op de CIO en technologieleiders.”

Deze rolgebaseerde aanpak leidt tot meerdere succesvolle initiatieven. “We ontwikkelen soortgelijke een vergelijkbare propositie als we nu hebben voor de CIO voor de CDAO, CISO, Software engineering leaders et cetera. Zo hebben we meer dan 200 leiders op het gebied van ”data and analytics” ontvangen op onze Data Analytics Summit in Londen. In september hebben we SRM Summit voor CISO gepland, en de inschrijvingen daarvoor stijgen nu al behoorlijk snel.”

“We bouwen deze communities op door klanten samen te brengen bij bijeenkomsten als ITSymposium, maar ook lokaal. We hebben bijvoorbeeld een CIO-ronde tafel in Brussel georganiseerd, en hebben in juni CDO’s bij elkaar gebracht. Met deze communities kunnen we onze klanten echt ondersteunen”, aldus Binard. “Hoewel onze klanten graag onze onderzoeken leest, onze tools gebruikt en profiteert van onze expertsessies, willen zij ook leren van hun peers, over de behaalde resultaten en de valkuilen die zij tegenkomen. Wij kunnen hiervoor een onpartijdig en onafhankelijk, veilig en gestructureerd platform bieden.”

Barcelona

Het grootste evenement van dit moment is natuurlijk IT Symposium/Xpo in Barcelona. Dit jaar beslaat het evenement een breed scala aan onderwerpen, gebaseerd op de uitdagingen die op de agenda van de CIO staan. “We hebben eerder dit jaar een evenement georganiseerd waar veertig CIO’s aanwezig waren om hun prioriteiten te bespreken. Daarnaast hebben we gericht onderzoeken uitgevoerd om gegevens voor dit evenement te verzamelen.”

“We zien dat de vragen die op CIO's afkomen kunnen variëren, afhankelijk van mondiale omstandigheden zoals inflatie of geopolitieke kwesties. Dit jaar ligt de focus zowel op groei als op kostenoptimalisatie. Deze dubbele focus verhoogt de druk op CIO's aanzienlijk. Wat betreft groei is de belangrijkste doelstelling van CEO's klantervaring, gevolgd door compliance en marge.”

Klantervaring

“Opvallend is dat slechts 45% van de CIO's aangeeft dat ze voldoen aan de verwachtingen op het gebied van klantervaring, vergeleken met 65% op het gebied van compliance en risico. Veel klantervaringsprojecten mislukken, maar we weten waarom. De CIO's moeten hun leiderschap en de operationele modellen die ze implementeren, afstemmen op de behoeften van verschillende zakelijke stakeholders.”

“Elk bestuur stelt budget vast om technologie te adopteren. We zien daarin drie categorieën CIO's ontstaan: franchiseleveranciers (Co-Lead Digital), middencategorie (IT en business collaborate) en operators (“Business avoids IT”). Veel klanten vallen in de categorie operators en voeren eenvoudigweg opdrachten uit van de IT-afdeling. Deze aanpak moet evolueren zodat CIO’s de verwachte resultaten kunnen behalen.”

Fusieteams

“Om de gewenste resultaten te bereiken moeten CIO's hun activiteiten integreren met bedrijfsonderdelen en zogenaamde fusieteams vormen. Deze methode zorgt voor de snelheid en effectiviteit die nodig is om digitale voordelen te realiseren. Het gaat niet alleen om de evolutie van technologie, maar ook om de manier waarop CIO's samenwerken met zakelijke belanghebbenden. In België is het percentage franchiseleveranciers (Co-lead Digital Deliver) bijvoorbeeld te laag vergeleken met Nederland of Scandinavië. We moeten op dit gebied een stap verder gaan om betere resultaten te bereiken.”

In het franchisemodel (Co-Lead), waarbij leidinggevenden gezamenlijk leiding geven, slaagden ze erin 71% van de belangrijkste resultaten te behalen. Wanneer ze daarentegen meer uitvoerend werken, werd slechts een beperkt percentage van de resultaten gerealiseerd. Wij beschikken over best practices om hen te helpen meer betrokken te zijn, maar dit vereist een andere leiderschapsstijl, die ze niet altijd hebben kunnen ontwikkelen vanwege de kostendruk.”

Transformeren

“Als CIO's er niet in slagen succesvol te zijn, komen ze in de categorie kostenoptimalisatie terecht in plaats van groei. In 45% van de gevallen ligt de kostenoptimalisatie tussen de 15 en 25%, maar in 7% van de gevallen is dit meer dan 25%. Ik ken een CIO in de manufacturing sector die door een nieuwe CEO werd gevraagd de kosten met 40% te verlagen. Kun je je voorstellen dat je het budget met 40% verlaagt terwijl je dezelfde prestaties moet leveren? Het was schokkend om dat te zien. In een tijd waarin iedereen het erover eens is dat technologie bedrijven moet transformeren, zien we nog steeds CIO's die hun budgetten met 40% zien dalen.”

Het thema Leading Today, Shaping Tomorrow dit jaar weerspiegelt de noodzaak voor huidige leiders om zich te richten op zowel onmiddellijke acties als toekomstige strategieën. “Voor de leiders van de Benelux betekent dit dat we prioriteit moeten geven aan initiatieven die het huidige succes stimuleren en tegelijkertijd voorbereidingen moeten treffen voor groei en transformatie op de lange termijn. Deze dubbele focus is cruciaal in een snel veranderend technologisch en zakelijk landschap.”

“Het evenement zal deze thema’s bespreekbaar maken door inzichten en strategieën te behandelen over hoe de huidige operationele eisen in evenwicht kunnen worden gebracht met toekomstige innovatie en ontwikkeling. Er zullen sessies plaatsvinden over opkomende technologieën, leiderschapsstrategieën en casestudies uit verschillende sectoren die succesvolle implementaties illustreren. Leiders in België en Luxemburg kunnen verwachten dat ze bruikbare inzichten krijgen over hoe ze hun organisaties door de uitdagingen van vandaag kunnen leiden en tegelijkertijd de basis kunnen leggen voor de kansen van morgen.”

Wijziging

Samenvattend wil het IT Symposium de leiders van België en Luxemburg uitrusten met de kennis en hulpmiddelen om effectief door het heden te navigeren en een succesvolle toekomst voor hun organisaties vorm te geven. “Dit jaar is het complexer omdat je zowel de groei als de kosten moet beheersen. Wat betreft de manier waarop je met het bedrijf omgaat, moet je naar het volgende niveau gaan. Zoals altijd gaat dat over bedrijfsstrategie, leiderschap en de technologische basis. Voor mij ligt de focus op de vraag hoe je je leiderschap verandert om aan de zakelijke verwachtingen te voldoen, en het tempo van de veranderingen bij te houden.”

“De grootste drijfveer voor een CIO om dit symposium bij te wonen is de noodzaak om hun manier van werken verder te ontwikkelen. Er is geen beter moment om na te denken over wat succesvol is geweest, wat niet, en wie succesvol is geweest. Er is geen ander evenement op de wereld waar ze zoveel andere technologieleiders kunnen ontmoeten als hier.”

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW