Nationale campagne Unlock Digitale Weerbaarheid is gestart
De nationale campagne “Unlock Digitale Weerbaarheid” is van start gegaan, een initiatief dat Nederland bewust wil maken van veelvoorkomende cyberdreigingen zoals phishing, malware, sextortion, fake nieuws en bankhelpdeskfraude. Onderdeel van de campagne is een gratis online cursus die mensen helpt in het herkennen van deze gevaren maar ze ook leert wat te doen als het hen toch overkomt.
Digitale Weerbaarheid is een actueel thema dat nauw samenhangt met mediawijsheid, burgerschap en cybersecurity. Voor het samenstellen van het cursusmateriaal werd dan ook een speciale adviesraad samengesteld met experts van organisaties als de Consumentenbond, Fraudehelpdesk, Bits of Freedom, Hackshield, Netwerk Mediawijsheid, Politie, Rutgers, SeniorWeb, SIDN fonds, Slachtofferhulp, Veilig Internetten en ESET.
De cursus is opgebouwd uit verschillende modules, die maandelijks worden gelanceerd onder de titel “Unlock”. Iedere module behandelt een specifiek cyberveiligheidsthema en wordt ondersteund door een gerichte mediacampagne met zowel billboards als online advertenties.
De onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Oktober : Digitale babbeltrucs (technieken als phishing en spoofing)
- November : Online oplichting (scams zoals bankhelpdesfraude en nepshops)
- December : Laat je niet hacken (wachtwoorden en antivirus)
- Januari : Fake News! (desinformatie en mediawijsheid)
- Februari : Flirten en sexting (dating apps en online shaming)
- Maart : Hoe was jouw dag online? (doom scrolling en opvoedtips)
- April : Je hebt wel iets te verbergen (privacy en digitale burgerrechten
Breed gedragen
Initiatiefnemer Jim Stolze zag in zijn eigen omgeving hoe hoog de nood was. “We kennen allemaal wel iemand die weleens op een verkeerd linkje klikt of die ooit bedonderd is via Marktplaats. Maar de meest recente golf van online oplichting slaat alles. Criminelen gaan zo geraffineerd te werk dat we eigenlijk allemaal weer de schoolbanken in moeten om erger te voorkomen.”
Ook Dave Maasland (foto), CEO van ESET Nederland, onderstreept de noodzaak van een landelijke campagne: “Deze cursus is er voor iedereen, omdat een digitale toekomst alleen veilig is als iedereen mee kan doen – met vertrouwen. Dit is geen tijdelijke oplossing, maar een essentiële stap in het bouwen van een brug naar digitale weerbaarheid voor iedereen.”
De “Unlock Digitale Weerbaarheid” campagne markeert een belangrijk moment in het vergroten van de digitale veiligheid van de Nederlandse bevolking. Met de steun van toonaangevende experts en organisaties, biedt deze cursus een concrete en praktische manier om de digitale weerbaarheid van burgers te vergroten aldus de iniatiefnemers.