SAP zoekt altijd naar de relevantie van AI
Bij de Nederlandse editie van de SAP BTP Innovation Day, in Hilversum, ging het veel over Business AI. Dat woordje ‘business’ staat er niet voor niets, want SAP wil geen AI omdat het een trend is, maar zoekt altijd naar de relevantie voor het bedrijfsproces. Dat was ook terug te horen in verschillende interviews met klanten en partners.
De SAP BTP Innovation Day wordt op allerlei plekken in de wereld gehouden, waaronder op 8 oktober in mediamuseum ‘Beeld & Geluid’ in Hilversum. BTP staat voor Business Technology Platform. Dat is SAP’s innovatieplatform dat applicatieontwikkeling, data en analytics, integratie, automatisering en AI-mogelijkheden samenbrengt in één uniforme omgeving. “BTP is de laatste drie tot vier jaar van fundamenteel belang geworden voor SAP”, vertelt Mohamed Abdel Hadi, de CTO en VP van SAP BTP, tijdens een interview kort na zijn keynote-speech. “We bundelen daarin verschillende diensten die zijn gebaseerd op de verschillende behoeftes van klanten.” Uiteraard speelt AI daarin een steeds grotere rol. “We hebben daar sterk in geïnvesteerd, ook met overnames”, zegt Hadi. “Er komen nieuwe AI-oplossingen in BTP of we voegen AI-functionaliteiten toe aan bestaande oplossingen.”
Relevantie voor het bedrijfsproces
Als SAP het over AI heeft, dan zijn er een paar belangrijke regels. BTP Lead Niels van der Kam legt ze uit. “We praten altijd over business AI. Het moet gaan over de zakelijke context, over relevantie voor het bedrijfsproces. Daarin onderscheiden we ons. Naast ‘relevantie’ zijn de andere sleutelwoorden ‘betrouwbaarheid’ en ‘verantwoordelijkheid’. We hebben onder meer een ‘ethics policy’, een ‘ethics steering committee’ en een ‘ethics advisory panel’. We praten met klanten over het feit dat AI niet moet worden gebruikt om te kunnen snijden in het personeel. Ook kijken we sterk naar duurzaamheid en vinden we dat AI niet mag discrimineren en altijd transparant en uitlegbaar moet zijn.”
Terug naar dat eerste punt: de relevantie van AI voor het bedrijfsproces. Van der Kam legt uit dat SAP onder meer workshops geeft om bedrijven te leren hoe ze waarde kunnen halen uit AI. Het bedrijf wil voorkomen dat klanten kiezen zonder een duidelijk doel. Zijn collega Stef De Mulder, de Chief Revenue Officer (CRO) van SAP BTP, vult hem aan. “Klanten vragen ons vaak om hen te inspireren. Ze kunnen zelf niet alles bedenken. Daarbij helpen we graag. Mijn advies is om altijd klein te beginnen, met een specifieke usecase, en daar vervolgens op door te bouwen.”
Verkoopproces gestroomlijnd
Het succesvol toepassen van SAP BTP en AI gebeurt steeds vaker en ook met steeds meer succes, zo blijkt uit meerdere gesprekken met klanten en partners. Een mooi voorbeeld is de case van Terumo (een internationale fabrikant van medische producten, van katheters tot spuiten) en partner Amista. Dankzij SAP BTP werd het verkoopproces gestroomlijnd. “Klanten sturen hun orders op allerlei verschillende manieren en in verschillende formaten door”, vertelt Tim Van Camp van Terumo. “Het kost ons heel veel tijd om dat handmatig te verwerken, met ook een foutmarge. Doel van dit project was om 40 tot 60 procent van alle orders te automatiseren en de totale procedure drie keer sneller te doen. Het project is nog niet klaar, maar die doelen hebben we al behaald.”
Michiel Neefs van partner Amista benadrukt dat het bij deze case echt om de business-uitkomsten gaat, precies zoals SAP dat graag ziet. “Dit is geen kwestie van AI toepassen omdat het zo’n mooi begrip is, maar echt omdat het waarde heeft voor de klant. SAP BTP was daar heel geschikt voor. Dat is gewoon een prachtig platform.”
De waarde van SAP BTP wordt benadrukt door de klant in een andere case: Enable Injections. Ook dat is een medische fabrikant. Rebecca Yoby: “We willen dat SAP het hart van onze business is bij het maken van cruciale beslissingen.” Het bedrijf werkt nog vooral on premise en twijfelt over een gang naar de cloud. Voor SAP BTP maakt dat niet uit, weet Yoby: “BTP ondersteunt ons, of we nu wel of niet naar de cloud gaan.” Dmitri Buriak van LeverX, de partner bij dit project, vindt dat een sterk punt van BTP. “Ook on premise kun je van de voordelen van BTP profiteren. Onder meer als het om security gaat. Een andere fijne eigenschap is het feit dat SAP samenwerkt met verschillende LLM’s (large language modellen) en dat je daar met BTP ook gebruik van kunt maken. Je hoeft zelf niets te bouwen en zit ook niet vast aan één LLM, maar je kunt afwisselen, afhankelijk van wat je nodig hebt.”
Business bij IT betrekken
SAP wil er met BTP voor zorgen dat de business steeds meer bij de IT betrokken wordt. Hadi: “We zien dat de business-afdeling steeds vaker voor BTP kiest en het ook gebruikt. Dat vinden we heel belangrijk. Het moet niet alleen iets voor de IT’ers zijn.”
Dat sluit aan bij de case van Air France-KLM. Zij gebruiken een tool van softwarebedrijf Collibra voor het managen van metadata. “Ons doel is het meenemen van de business in het bouwen van de tool", zegt Belinda Bryan van de luchtvaartmaatschappij. “Dan kunnen mensen veel makkelijker zelf bepaalde belangrijke data vinden, in plaats van dat ze daarvoor moeten aankloppen bij IT.”
Banen verdwijnen niet
Niels van der Kam gaf al aan dat SAP er veel waarde aan hecht dat AI niet gebruikt wordt om te kunnen snijden in organisaties. Pieter Quanjel van SPIE ziet dat ook zo. Met het platform UiPath en in samenwerking met implementatiepartner Tacstone Technology werd een oplossing gebouwd waarmee SPIE servicevragen beter en sneller kan verwerken. Quanjel: “We zijn nu gemiddeld één minuut in plaats van vier minuten kwijt voor het verwerken van een mail met een servicevraag. Maar dat leidt zeker niet tot ontslagen. Het zorgt ervoor dat we met dezelfde mensen veel meer volume kunnen afhandelen. Het werk wordt er ook leuker door. We zeggen vaak: ‘Take the robot out of the human’. Dat wil zeggen: we geven uren terug aan medewerkers om zich te kunnen richten op complexe taken die waarde toevoegen.”
Tim Van Camp van Terumo verwoorde het nog iets anders. “Banen verdwijnen niet, maar de inhoud van banen verandert. Je hebt nog steeds experts nodig, want een expert met het juiste gereedschap is beter dan een expert zonder tools.”
Andere succesvolle klantverhalen van SAP die aan bod kwamen waren de samenwerking tussen Ausnutria (producent van babyvoeding) en partner Expertum en die tussen Louwman (autobedrijf en aanbieder van zorghulpmiddelen) en partner myBrand Conclusion. Ausnutria verbeterde de informatievoorziening. Tijdens de pilotfase bleek de oplossing nog meer mogelijkheden te hebben dan eerder voorzien. Louwman moderniseerde haar integratielandschap, wat zorgde voor meer schaalbaarheid, efficiëntie en toekomstbestendigheid. Partner myBrand Conclusion zorgde onder andere voor extra slagkracht bij het overzetten van de integraties, door mee te denken in de (on)mogelijkheden en daar creatieve oplossingen voor te bedenken.
Partners belangrijk
In al die cases spelen partners een grote rol. Dat is geen toeval. “Die zijn van fundamenteel belang voor ons”, zo geeft Hadi aan. “Er komen gelukkig nog vaak mooie nieuwe partners bij. Wij kunnen lang niet alles zelf. Partners bouwen de mooiste producten of voegen op allerlei andere manieren waarde toe.”
Door: Johan van Leeuwen