Wouter Hoeffnagel - 15 oktober 2024

Smartphonemarkt voor vierde kwartaal op rij gegroeid

De wereldwijde smartphoneverzendingen zijn in het derde kwartaal van 2024 met 5% gestegen in vergelijking met vorig jaar, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. Dit markeert het vierde opeenvolgende kwartaal van groei. De stijging wordt voornamelijk gedreven door aanhoudende vraag in opkomende economieën en de vroege fase van een vervangingscyclus in Noord-Amerika, China en Europa.

Smartphonemarkt voor vierde kwartaal op rij gegroeid image

Samsung verzond in het derde kwartaal 18% van alle smartphones en behield daarmee nipt zijn toppositie tegenover Apple, dat ook 18% van de verzendingen voor zijn rekening nam. Xiaomi heeft 14% van de markt in handen en blijft de derde grootste smartphoneleverancier. OPPO heroverde de vierde plaats met een marktaandeel van 9%, geholpen door sterke groei in India en Latijns-Amerika. Vivo sluit de top vijf af met eveneens 9% marktaandeel, waarbij het bedrijf een forse groei in verzendingen liet zien.

Sterke prestaties van Apple

"Apple behaalt zijn hoogste derde-kwartaalvolume ooit en is nog nooit zo dicht bij het leiden van de wereldwijde smartphonemarkt in een Q3 geweest als nu," benadrukt Runar Bjørhovde, analist bij Canalys. "De aanhoudende sterke vraag naar de iPhone 15-serie, samen met de oudere modellen van Apple, speelde een cruciale rol in de prestaties van het bedrijf in het derde kwartaal. De verschuiving van de markt naar premium apparaten, gecombineerd met een vernieuwingscyclus van toestellen die tijdens de pandemie zijn gekocht, komt Apple ten goede, vooral in sterke markten zoals Noord-Amerika en Europa. Apple’s verbeterde productdiversificatie heeft geholpen om levertijden te verkorten. Ondanks een bescheiden eerste ontvangst wordt verwacht dat de iPhone 16 Apple zal helpen om 2024 sterk af te sluiten en het momentum in de eerste helft van 2025 vast te houden, vooral nu Apple Intelligence uitbreidt naar nieuwe markten en extra talen ondersteunt."

"Het verschil tussen de top vijf leveranciers is kleiner geworden, wat het concurrentielandschap verder verhevigt," merkt Le Xuan Chiew, analist bij Canalys, op. "Leveranciers gaan het vakantieseizoen in met stevig momentum en voorzichtige optimisme, met als doel consumenten aan te trekken die hun toestel-upgrade hebben uitgesteld in afwachting van aanbiedingen tijdens grote evenementen zoals 11.11 en Black Friday. Het belang van effectief resourceplanning kan echter niet worden onderschat. Hoewel de marktomstandigheden verbeteren, blijft de vraag kwetsbaar, aangezien leveranciers wereldwijd geconfronteerd worden met toenemende uitdagingen bij het genereren van vraag en met regelgevende obstakels, zoals de EU-richtlijn voor ecologisch ontwerp. Effectief beheer van de toeleveringsketen, het handhaven van gezonde voorraadniveaus en het optimaliseren van verkoop- en marketingbudgetten worden steeds crucialer voor het behouden van marktaandeel."

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW