Drie op de vijf CIO's is kritisch over eigen AI-kennis
Drie op de vijf CIO’s van grote bedrijven denken dat hun AI-kennis niet voldoet aan de verwachtingen. Ook zijn CIO’s terughoudend met het implementeren van AI. Gemiddeld is nog geen vijf procent van het IT-budget gereserveerd voor AI.
Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek, waaronder Nederland, van Salesforce onder 150 CIO’s van bedrijven met 1.000 of meer medewerkers. Ondanks dat 84 procent van de ondervraagde CIO’s gelooft dat Artificial Intelligence (AI) een vergelijkbare impact op hun organisatie zal hebben als het internet, is slechts 11 procent daadwerkelijk bezig met de volledige implementatie van deze technologie. Een aanzienlijk deel van de respondenten, namelijk 67%, kiest voor een meer weloverwogen aanpak bij de invoering van AI in vergelijking met andere technologieën. De grootste zorgen van CIO's zijn met name gerelateerd aan beveiliging, privacy en het gebrek aan betrouwbare data.
Binnen organisaties bestaat er discussie over de mate waarin AI volledig wordt ingezet. Vooral managers van afdelingen zoals sales, marketing, service en e-commerce stellen dat zij AI "volledig hebben geïmplementeerd" in hun processen. Eerder onderzoek toont echter aan dat een groot aantal van deze implementaties niet officieel is goedgekeurd binnen de organisatie. Dit kan aanzienlijke beveiligingsrisico's met zich meebrengen, omdat werknemers mogelijk gevoelige gegevens via onbeveiligde LLM's versturen.
Gebruik neemt snel toe
Het gebruik van AI op de werkplek groeit snel, omdat managers kansen zien om de efficiëntie te verbeteren. Maar liefst 77 procent van de CIO's geeft aan dat ze sterke steun hebben van het management voor de implementatie van AI. Ondanks het feit dat 66 procent van hen gelooft dat ze rendement op investering (ROI) zullen behalen uit AI-investeringen, denkt 68 procent dat de verwachtingen van managers over het tijdsframe voor het realiseren van deze ROI onrealistisch zijn.
Veel CIO's zijn onzeker over de juiste budgettering voor AI. Ze erkennen dat het essentieel is om hun data op orde te hebben voordat ze AI volledig kunnen integreren. Momenteel wijst elk bedrijf vier keer zoveel budget toe aan data-initiatieven als aan AI. Slechts 47 procent van de CIO's is ervan overtuigd dat ze het juiste budget aan AI-initiatieven hebben besteed. Om bredere implementatie van AI te bevorderen, kiezen sommige CIO's ervoor om pilotprojecten op te zetten die de mogelijkheden van AI demonstreren. Drie op de vier respondenten geven aan dat hun organisaties zich nog in de experimentele fase van AI-adoptie bevinden.