SAP komt met nieuwe AI-functies voor uitgavenbeheer
SAP kondigt nieuwe AI-functionaliteiten aan voor uitgavenbeheer. Het gaat onder meer om de integratie van de generatieve AI-copilot Joule in SAP Spend Management. De functies verhogen de efficiëntie van bedrijfsprocessen, terwijl zij tegelijkertijd compliance vereenvoudigen en zakelijke inzichten verrijken.
Dit is door SAP aangekondigd op SAP Spend Connect Live in Las Vegas. Met de integratie van Joule in het SAP Ariba-portfolio kunnen gebruikers taken zoals statusupdates en leveranciersbeoordelingen automatiseren. SAP versnelt zo inkoopprocessen en verbetert de besluitvorming. Ook breidt het bedrijf de inzet van generatieve AI in SAP Ariba-oplossingen verder uit, bijvoorbeeld door het aanbevelen van inkoopbundels.
Joule wordt ook geïntegreerd in SAP Fieldglass, wat het beheer van externe medewerkers stroomlijnt. Het systeem genereert automatisch templates voor vacatureteksten en SOW’s (statements of work), inclusief details zoals startdatum en aantal benodigde medewerkers.
Verdere integratie van Joule
SAP integreert Joule in SAP Business Network om logistieke taken en assetmanagement te optimaliseren. Generatieve AI speelt hierbij een rol door ongestructureerde fouten bij factuurafwijzingen te analyseren en te categoriseren, wat leidt tot bruikbare inzichten. Dit proces verlaagt de kosten voor het oplossen van uitzonderingen. Daarnaast ondersteunt SAP Business Network Discovery leveranciers door AI-mogelijkheden in te zetten om nieuwe zakelijke kansen te identificeren en te benutten.
Joule is nu beschikbaar binnen SAP Ariba-oplossingen en wordt in het vierde kwartaal van 2024 uitgerold naar SAP Fieldglass en SAP Business Network. Vanaf dat moment zal Joule 80% van de meest voorkomende taken beheren in SAP's oplossingen voor intelligent uitgavenbeheer en bedrijfsnetwerken, via een gefaseerde uitrol.
SAP Ariba Intake Management
SAP lanceert ook SAP Ariba Intake Management, een oplossing die het inkoopproces vereenvoudigt met een centraal platform voor inkoopverzoeken en procesmonitoring. Deze oplossing komt begin 2025 beschikbaar.
Voor leveranciers lanceert SAP een nieuwe promotie-abonnementsdienst op SAP Business Network. Hiermee kunnen zij zich onderscheiden en nieuwe zakelijke kansen benutten, met als doel omzetgroei te stimuleren. SAP Business Network faciliteert al bijna 6 biljoen dollar aan jaarlijkse handelsvolumes, waardoor het een relevante kans biedt voor leveranciers om hun groei te versnellen.
Analytics add-on voor SAP Fieldglass
Daarnaast introduceert SAP een analytics-add-on voor SAP Fieldglass, die bedrijven ondersteunt bij het beheer van externe medewerkers. Deze add-on biedt tools voor benchmarking, talentbeheer en het monitoren van duurzaamheidsprestaties zoals diversiteit en veiligheid.
De analytics add-on voor SAP Fieldglass-oplossingen biedt gebruikers de mogelijkheid om prestaties te evalueren op basis van meer dan 50 KPI’s die gericht zijn op de externe arbeidsmarkt. Daarnaast geeft het toegang tot waardevolle wereldwijde marktgegevens, waaronder informatie over tarieven, talentbeschikbaarheid, vraag en aanbod, en aannametijd-trends. Het systeem helpt ook bij het volgen van duurzaamheidsinitiatieven, zoals uitgaven aan diverse leveranciers en de gezondheid en veiligheid van werknemers. Verder bewaakt de add-on kostenoverschrijdingen, vermoeidheid van werknemers, en de naleving van on- en offboardingprocedures, wat bijdraagt aan een efficiënter personeelsbeheer.
“Met SAP Business AI als basis van onze intelligente producten kunnen klanten hun productiviteit verbeteren en inzichten verkrijgen uit hun spendgegevens, ongeacht waar die zich bevinden”, aldus Manoj Swaminathan, President en Chief Product Officer, Intelligent Spend and Business Network bij SAP.