Wouter Hoeffnagel - 19 oktober 2024

Werknemers zien productiviteitswinst door inzet AI

Veel werknemers maken onbewust gebruik van AI op de werkplek, blijkt uit onderzoek van Freshworks. Ongeveer 40% van de werknemers denkt dat ze AI-technologie gebruiken, maar weet niet precies hoe of in welke mate. Hoewel er weinig bewustzijn is van de rol die AI speelt, ervaren velen wel productiviteitsvoordelen. Zo schat 53% van de Nederlandse werknemers dat AI hen helpt om 1 tot 4 uur werk per week te besparen, waarbij AI voornamelijk wordt ingezet voor het schrijven van content.

Werknemers zien productiviteitswinst door inzet AI image

Bedrijfsleiders zien eveneens de voordelen van AI-technologie. Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers geeft aan dat ze dagelijks of meerdere keren per week AI-tools gebruiken. Ongeveer 17% van hen zegt dat AI hen zelfs 5 tot 8 uur per week bespaart. Naast contentcreatie wordt AI ook ingezet voor vertalingen, data-analyse en onderzoek. Voor velen maakt AI het werk gemakkelijker en zorgt het voor betere kwaliteit en een hogere productiviteit.

Ondanks deze voordelen blijkt uit het onderzoek dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over hoe AI wordt toegepast op de werkvloer. Veel werknemers gebruiken AI-gestuurde software zonder zich daarvan bewust te zijn, bijvoorbeeld voor het automatisch aanvullen van e-mails of het maken van notities. Deze bevindingen wijzen op de noodzaak voor meer AI-training en transparantie, zodat het vertrouwen in AI op de werkvloer kan toenemen.

Transparantie noodzakelijk voor vertrouwen

“Gebrek aan transparantie in AI-software kan leiden tot een verminderd vertrouwen van gebruikers en zorgen over de integriteit van het systeem. Transparantie in AI-software dient niet alleen om de zorgen van eindgebruikers weg te nemen, maar stelt organisaties ook in staat om hun eigen processen beter te evalueren om de AI-prestaties te verfijnen en mogelijke vooroordelen of fouten te elimineren. Het opbouwen van vertrouwen in AI-software is belangrijk, omdat het gebruikers in staat stelt de betrouwbaarheid, eerlijkheid en veiligheid ervan te beoordelen om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen over hun interacties met AI-systemen. Zonder transparantie is het een uitdaging om potentiële vooroordelen aan te pakken en ethisch verantwoord gebruik te waarborgen”, aldus Gabriel Frasconi, VP & General Manager South Europe & DACH bij Freshworks.

“Als gebruikers begrijpen hoe een AI werkt, kunnen ze beter anticiperen op de acties van de AI en hebben ze meer controle over hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt. Dit is met name belangrijk in contexten waarin AI-technologieën het leven van individuen serieus kunnen beïnvloeden, zoals bij beslissingen over het aannemen van personeel, het goedkeuren van leningen of medische diagnoses.”

Vertrouwen in vermogen met AI om te gaan

Hoewel veel werknemers niet precies weten hoe AI hun werk beïnvloedt, hebben ze vertrouwen in hun vermogen om met deze technologie om te gaan. Vooral IT-medewerkers zijn hierin zelfverzekerd: 75% zegt voldoende kennis te hebben of een expert te zijn. Ook in de afdelingen marketing (65%) en finance (52%) is er een aanzienlijk vertrouwen in het gebruik van AI.

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijfsleiders zelfs meer vertrouwen hebben in AI dan hun collega’s in andere landen. Ongeveer 45% beschouwt zichzelf als goed geïnformeerd over AI, en 11% noemt zichzelf zelfs een expert, wat hoger is dan in landen zoals Frankrijk (6%) en Duitsland (5%). Daarnaast geven veel Nederlandse werknemers aan geïnteresseerd te zijn in het leren over AI, waarbij 32% het gebruik van deze technologie als spannend ervaart.

Niet alle afdelingen profiteren evenveel

Toch profiteren niet alle afdelingen evenveel van AI. Terwijl afdelingen zoals IT en onderzoek en ontwikkeling de technologie veel toepassen, blijven andere, zoals klantenservice, achter. Slechts 6% van de medewerkers in die sector maakt momenteel gebruik van de mogelijkheden die AI biedt.

“Er is een aanzienlijk potentieel voor verbetering en vooral onderwijs in Nederland, met name in bedrijfssectoren die niet volledig profiteren van AI-tools. Dit zal cruciaal zijn voor Nederlandse bedrijven om niet achterop te raken in het AI-landschap”, besluit Frasconi.