Hans Steeman - 27 oktober 2024

Hydrolix, een krachtige streaming data lake die onzichtbaar werkt

Hydrolix uit Portland (OR), dat opgericht is in 2018, positioneert zich in de snelgroeiende markt van data lake streaming en observability (bewaking), waar datamanagement cruciaal wordt voor snelle en correcte besluitvorming. Hydrolix is een product dat door serviceaanbieders zoals Akamai, wordt gebruikt als bouwsteen. Tijdens de IT Press Tour in Boston was het de Hydrolix CTO & Co-founder Marty Kagan (foto), die Dutch IT Channel uit wist te leggen dat het systeem opvalt door zijn vermogen om grote hoeveelheden gegevens in realtime op te nemen, op te slaan en weer te exporteren.

Hydrolix, een krachtige streaming data lake die onzichtbaar werkt image

Marty Kaga: “Een bedrijf dat elke dag miljarden gegevens verwerkt die afkomstig zijn uit meerdere bronnen (zoals sociale media), genereert al snel zo veel verkeer dat het bijna onmogelijk is om dit effectief te verwerken en beheren. Hydrolix is dan de state-of-the-art oplossing voor bedrijven die dit real-time beheer van een zeer grote hoeveelheid gegevens nodig hebben.“

Toegang en gebruik vereenvoudigen

Dankzij deze technologie vervalt de noodzaak voor organisaties om de data op te delen in warme en/of koude gegevens, waardoor de toegang tot en het gebruik van informatie wordt vereenvoudigd. De oplossing is ook met name geoptimaliseerd voor constante (streaming) datastromen, processen waar traditionele systemen vaak niet in slagen om dit het hoofd te bieden. Het dashboard van Hydrolix volgt de gegevensstromen in realtime.

Hydrolix is een bouwsteen, serviceprovider Akamai is een van de vaste klanten van het concept. Een van de meest prominente voorbeelden van het gebruik van de Hydrolix-oplossing met Akamai is te vinden bij New Balance. Hydrolix wordt gebruikt als cruciale bouwsteen voor Akamai's TrafficPeak-product, een oplossing die enorme hoeveelheden gegevens in realtime bewaakt en analyseert. Hierbij kan men de operationele kosten met 75% reduceren.

Real-time inzicht in verkeer

New Balance, de Amerikaanse fabrikant van sportartikelen gebruikt TrafficPeak, om real-time inzicht te krijgen in het verkeer dat wordt gegenereerd door zijn digitale advertentiecampagnes. Deze campagnes genereren grote datastromen via diverse bronnen.

Dankzij TrafficPeak kan NewBalance in real time inzicht houden over de verkeersstromen en issues adresseren. Zonder deze service was het onbegonnen werk (zo niet onmogelijk) om nauwkeurig en tijdig inzicht te krijgen in de activiteiten van de gebruikers, vooral tijdens momenten van piekbelasting.

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW