Britse waakhond start officieel onderzoek naar deal Anthropic en Alphabet
De Britse mededingingswaakhond is een officieel onderzoek gestart naar een samenwerking tussen Google-moederbedrijf Alphabet en AI-startup Anthropic. Volgens Anthropic stak Alphabet vorig jaar 500 miljoen dollar in de startup en had het bedrijf beloofd daar mettertijd nog eens 1,5 miljard dollar aan toe te voegen. Ook gebruikt Anthropic Google Cloud als onderdeel van zijn activiteiten.
De Britse toezichthouder nam de samenwerking al in juli onder de loep. Destijds wilde de waakhond in kaart brengen in hoeverre deze partnerschap als fusie gezien kan worden en in hoeverre de deal onder de Britse Enterprise Act 2022 valt. Ook wilde de zogenaamde CMA weten in hoeverre de samenwerking de concurrentie op de markt aantast. Belanghebbenden werden opgeroepen om informatie aan te leveren voor deze beoordeling.
Nu gaat de toezichthouder een stap verder door een officieel onderzoek te starten, meldt Reuters. Op 19 december wordt de eerste fase van dat onderzoek afgerond en verschijnt een voorlopige conclusie. Op dat moment besluit de CMA of het onderzoek verder voortgezet wordt.
Anthropic: wij zijn onafhankelijk
Een woordvoerder van Anthropic zegt dat het bedrijf meewerkt met het onderzoek en een "compleet beeld" van zijn samenwerking met Alphabet aanlevert. "We zijn een onafhankelijk bedrijf en geen van onze strategische samenwerkingen of relaties met investeerders ondermijnt onze onafhankelijkheid of onze vrijheid om met andere smane te werken", aldus de woordvoerder.
Een woordvoerder van Alphabet zegt dat het blijft werken aan het meest open en innovatieve AI-ecosysteem ter wereld. "Het staat Anthropic vrij om meerdere cloudproviders te gebruiken en dat doen ze ook. Wij eisen helemaal geen exclusieve techrechten."
Niet alleen de samenwerking tussen Anthropic en Alphabet wordt door de CMA onderzocht. In augustus werd duidelijk dat de Britse toezichthouder ook de investering van Amazon in de startup onderzoekt. Amazon stak 4 miljard euro in Anthropic en de Britse mededingingsautoriteit wil weten welke impact dat heeft op de concurrentie op de markt.