Linus Torvalds vindt 90% van AI slechts een marketinghype
Wat Linus Torvalds, de maker van de Linux-kernel, betreft, is het merendeel van de marketing van generatieve AI precies dat: marketing. "Ik denk dat de hele techindustrie rondom AI in een heel slechte positie verkeert. Het is voor 90 procent marketing en 10 procent realiteit", aldus Torvalds.
Torvalds deed zijn uitspraken tijdens de Open Source Summit in Wenen, weet The Register. Daar zei hij dat hij AI erg interessant vindt en denkt dat het de wereld gaat veranderen, maar tegelijkertijd een hekel heeft aan de hypecycle. "Mijn aanpak rondom AI is nu om het helemaal te negeren", zei de Linux-maker. Tegelijkertijd denkt hij dus ook dat veel van alle aandacht voor AI nu vooral marketing is. "Over vijf jaar zullen de zaken veranderen en dan zullen we zien welke AI wordt gebruikt voor echte workloads."
De 'hype cycle' waar Torvalds naar refereert, is de Gartner hype cycle, waarin de adoptie van nieuwe technologie wordt uitgelegd. Volgens deze hype cycle gaat iedere nieuwe technologie door een periode met enorme verwachtingen en veel aandacht, waarna de interesse afneemt en niet alle implementaties aan de verwachtingen blijken te voldoen. Pas daarna komen er voorbeelden waarin de technologie wel voordelen biedt en de kansen beter worden begrepen. Tot slot volgt adoptie door de brede markt.
"Een aantal jaar geleden, voor AI, spraken mensen alleen nog maar over crypto", zegt Torvalds. "Ik heb gewoon echt een hekel aan die hype cycle."