IGM Resins versterkt klantgerichtheid van SAP S/4HANA Public Cloud
IGM Resins heeft de klantgerichtheid verder versterkt door over te stappen op SAP S/4HANA Public Cloud, ondersteund door partner Delaware. Met deze overstap richt het chemiebedrijf zich nog meer op klantwaarde door interne processen te stroomlijnen en efficiënter te maken, waardoor medewerkers zich kunnen concentreren op wat voor klanten belangrijk is.
IGM Resins is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van hoogwaardige chemicaliën voor de productie van inkten, coatings en lijmen. Denk dan aan bijvoorbeeld de inkt op verpakkingsmaterialen. IGM Resins levert onder meer geavanceerde technologie voor uv-uithardende producten. Deze technologie zorgt ervoor dat de coatings en inkten razendsnel drogen wanneer ze worden blootgesteld aan uv-licht. Dit versnelt niet alleen de productie, maar zorgt ook voor een duurzaam proces omdat geen water verdampt hoeft te worden door middel van warmte zoals bij watergedragen coatings en inkten.
Zeven honderd medewerkers in diverse landen
IGM Resins is een bekende naam in de wereld van uv-uithardende technologie. Wat 25 jaar geleden in Waalwijk begon met een eenmanszaak, is uitgegroeid tot een wereldwijde marktleider met een global supplychain. Het bedrijf heeft nu meer dan zevenhonderd medewerkers in dienst en fabrieken en kantoren in onder andere de Verenigde Staten, Brazilië, Italië, China en Japan.
“Om verder te groeien heb je tevreden klanten nodig”, merkt Bart Oude Vrielink, de Chief Operating Officer van IGM Resins op. “Het serviceniveau moet verder omhoog. Daarvoor moet de focus volledig op de klant liggen, en op het verbeteren van interne processen die impact hebben op de klant, en niet op zaken waar de klant niks aan heeft. Als de klant iets wil of vraagt, moet je daar direct op kunnen reageren. Daarvoor heb je inzicht nodig in zowel klantbehoeften als in je operationele processen.”
Meer op data gebaseerde inzichten
In het verleden was het voor IGM Resins een uitdaging om op data gebaseerde inzichten te verkrijgen. De snelle groei van het bedrijf, aangedreven door fusies en overnames, zorgde voor een toename in complexiteit bij het beheren en integreren van data over verschillende systemen. Oude Vrielink: “We werkten met zes verschillende ERP-systemen, wat leidde tot veel handmatig en dubbel werk. Bovendien waren sommige van deze systemen verouderd. Het was duidelijk dat we iets moesten veranderen.”
Om betere inzichten en efficiëntie te realiseren, besloot IGM Resins de verschillende ERP-systemen stap voor stap te migreren naar één uniform platform: SAP S/4HANA Cloud Public Edition. Dit platform wordt gebruikt voor alle primaire processen, zoals purchase-to-pay, productie en order-to-cash. SAP Datasphere en SAP Analytics Cloud bieden IGM Resins een uniform systeem voor datamanagement, rapportages en analyses. Dit ondersteunt de planning en besluitvorming door de hele organisatie heen.
De juiste partner voor migratie
IGM Resins vond in delaware de juiste partner voor de migratie. “De samenwerking is sterk. Zo heeft delaware consultants die weten waar ze het over hebben. Daar moet je zelf je beste mensen naast zetten; dan kun je met zo’n project vaart maken”, zegt Oude Vrielink.
Volgens Oude Vrielink helpt het bovendien dat SAP S/4HANA schaalbaar is in de implementatie, wat ook de kracht is van GROW with SAP. Dit programma biedt scale-ups alle benodigdheden voor een digitale transformatie. “Bij de eerste implementatie kost het veel tijd om de procesparameters goed in te richten. Maar zodra die processen zijn gedefinieerd, kun je bij volgende entiteiten sneller aan de slag met het verzamelen en aanvullen van masterdata en het trainen van medewerkers in de nieuwe standaard. En met de regelmatige updates werk je bovendien altijd met de nieuwste versie van het systeem.”
Efficiëntie verbeterd
IGM Resins heeft de migratie naar SAP S/4HANA Public Cloud voltooid voor de Verenigde Staten en Europa, terwijl Azië en Brazilië nog volgen. Het bedrijf merkt echter nu al de voordelen van het nieuwe platform. De efficiëntie is verbeterd: processen zoals het automatisch verwerken van analysecertificaten en orderregistraties besparen tijd en middelen, waardoor medewerkers meer tijd hebben om zich op de klant te richten. Ook de consolidatie van systemen biedt direct toegang tot cruciale informatie.
Het platform biedt continu inzicht in bedrijfsdata en maakt het mogelijk om in realtime bij te sturen. Dankzij de automatisering kan het bedrijf sneller reageren op klantverzoeken en fluctuaties in de supplychain, wat resulteert in een verbeterd serviceniveau.
Business AI
Business AI zou een volgende stap zijn in de digitale transformatie. “We willen tijd besparen en ons kunnen richten op klantgerichte taken”, besluit Oude Vrielink. “We kijken uit naar de integratie van AI in SAP Datasphere en SAP Analytics Cloud, waar een co-pilot direct antwoord geeft op complexe datavragen.”