Witold Kepinski - 15 november 2024

Akamai speelt in op behoefte aan kostenefficiëntie

Een belangrijke trend die John Bradshaw (foto) het afgelopen jaar waarneemt, is de consolidatie onder aanbieders van clouddiensten. En de hang naar kostenvermindering bij de afnemers van die diensten. Bradshaw is Director of Cloud Computing Technology and Strategy AMEA bij Akamai. Het bedrijf waar organisaties aan het goede adres zijn voor kosteneffectieve en veilige verspreiding van content.

Akamai speelt in op behoefte aan kostenefficiëntie image

We spreken Bradshaw in de wandelgangen van IBC 2024 half september in de RAI te Amsterdam. Dit is het grootste evenement (beurs en conferentie) ter wereld voor de internationale media-, entertainment- en technologiegemeenschap. Akamai, opgericht in 1998, hoort daar zeker thuis met zijn wereldwijd actieve Connected Cloud, dat uiteen valt in kern, gedistribueerde en randsites (edge). Met zijn meer dan 4200 Points of Presence en meer dan 1200 netwerken in 131 landen brengt Akamai de internetbeleving dicht bij leveranciers van media via het internet.

En dat is precies wat klanten willen, vertelt Bradshaw. “Zij zoeken een echte relatie met hun aanbieder van clouddiensten; zij willen dichter bij hun adviseurs zijn, zien welk aanbod er is en hoe dat ten goede komt aan hun business. En ze willen niet de hoofdprijs betalen voor het gebruik van cloudddiensten. Niet vastgeklonken zitten aan één leverancier en een gigantisch exit-bedrag hoeven moeten neerleggen. Wij bieden een open netwerk, en we zijn kostenefficiënt. Twee zaken waaraan de mediabedrijven, maar ook grote ondernemingen die bijvoorbeeld data-intensief onderzoek doen, behoefte hebben.”

Dichtbij de klant

De kracht van Akamai, zo verhaalt Bradshaw, is de gedistribueerde structuur van zijn netwerk. “Wij maken het mogelijk dat organisaties content kunnen uitwisselen, zowel binnen hun eigen netwerk als via internet met andere bedrijven. Wij optimaliseren de prestaties van websites, video’s en softwareleveringen.”

Dat doet Akamai door zo dicht mogelijk bij de klant te opereren. “Wij hebben nu zo’n vijfentwintig core compute locaties ter wereld.” Hij doelt op de hubs die het bedrijf heeft in steden als Amsterdam, Jakarta, Los Angeles, Miami, Milaan, Osaka en São Paulo. Daarmee levert Akamai edge computing als dienst. “Dat resulteert in lagere latency en betere prestaties. “Dankzij AI kunnen we de kosten zo laag mogelijk houden. Dat is belangrijk, want in alle gesprekken die ik heb met klanten speelt geld altijd wel een rol.”

Bradshaw haalt het Generalized Edge Compute (Gecko) initiatief aan. Dit is begin dit jaar gelanceerd om cloud-computing mogelijkheden mogelijk te maken in Akamai’s uitgebreide netwerk. “We zitten nu op tien Distributed regio’s en zijn nog bezig om dit uit te breiden.”

Een Distributed regio is een specifieke locatie waar Akamai zijn edge computing apparatuur en diensten stalt met de nieuwe mogelijkheid om er cloud-computing workloads uit te rollen. “Inderdaad: dichtbij de klant. Daaraan is behoefte.”

Partners

Zijn klanten liggen het meest wakker van de (on)mogelijkheden om hun bedrijf uit te breiden tegen zo laag mogelijke kosten. “Met ons netwerk en onze diensten bieden wij hiervoor oplossingen”, stelt Bradshaw.

Overigens doet Akamai dat niet alleen, maar met een groeiende groep partners. “Wij hebben twee soorten partners”, zegt hij. “Technologiepartners. Die helpen onze oplossingen te modelleren naar de behoeften van onze klanten. Denk daarbij aan bedrijven als Cloudinary, Datadog, en Media Excel. En we hebben integratiepartners. Onlangs zijn we een strategisch partnerschap aangegaan met GlobalLogic. Hiermee combineren wij onze cloud computing-diensten, beveiliging en content delivery network (CDN) met GlobalLogic’s expertise in digitale engineering en productontwikkeling.”

Samen zullen ze klanten bedienen in sectoren zoals media en entertainment, telecommunicatie, financiële diensten, automotive en e-commerce. “Overigens staan we open voor samenwerking met meer partners”, besluit Bradshaw het gesprek.

API-beveiliging

Akamai staat zich voor op IT-security en besteedt daaraan vanaf het moment van oprichting serieuze aandacht. En blijft dit doen. Het bedrijf heeft zijn pijlen gericht op API-beveiliging. Application Programming Interfaces spelen een belangrijke rol in moderne applicaties en diensten, zij zijn de lijm tussen applicaties die niet van nature geïntegreerd zijn. Dankzij een API kan een dienst communiceren met een andere zonder te hoeven weten hoe die in elkaar steekt. Essentieel in het huidige internetverkeer. Maar zij zijn tegelijkertijd een zwakke schakel in het geheel, omdat aanvallers ze kunnen manipuleren en voor eigen gewin inzetten.

Daarom heeft Akamai, zo vertelt Bradshaw, halverwege 2024 Noname Security overgenomen voor een bedrag van ongeveer 450 miljoen dollar. “Hiermee kunnen we ons beveiligingsportfolio uitbreiden met de bescherming van API’s bij onze klanten.”

De technologie geeft niet alleen een overzicht van de kwetsbare API’s binnen een (bedrijfs)netwerk, maar maakt het ook mogelijk om de eigen API’s te testen op onvolkomenheden.

Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW