Wouter Hoeffnagel - 16 november 2024

Gebrek digitale kennis belemmert ondernemers kansen te benutten

Het kabinet heeft plannen voorgesteld om in 2025 de regeldruk voor mkb-bedrijven te verminderen. Hiermee wil de overheid ondernemers meer ruimte geven voor ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Dit is noodzakelijk, omdat veel mkb’ers achterblijven op het gebied van digitalisering. Zo laten ondernemers kansen liggen door een gebrek aan digitale kennis, blijkt uit onderzoek van Vodafone Business en MKB-Nederland uitgevoerd door Ipsos. Zonder gerichte ondersteuning en hulpmiddelen dreigt deze extra tijd onbenut te blijven, zelfs voor digitale vooruitgang.

Gebrek digitale kennis belemmert ondernemers kansen te benutten image

Hoewel 76% van de ondernemers enthousiast is over de mogelijkheden van digitalisering en meer dan tweederde zich in de komende drie jaar op dit vlak wil ontwikkelen, blijven geavanceerde technologieën zoals Internet of Things (IoT) en kunstmatige intelligentie (AI) onderbenut. Slechts 17% houdt zich bezig met Internet of Things (IoT) en 14% met kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML). Veel ondernemers richten zich vooral op bekende toepassingen, zoals de automatisering van processen, digitale administratie en klantgerichte dienstverlening.

Digitale positie vaak overschat

Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat ondernemers vaak hun eigen digitale positie overschatten. Dit kan hen ervan weerhouden om de nodige stappen te zetten richting verdere digitalisering. 26% geeft aan verschillende digitale tools en software beschikbaar te hebben, terwijl ze maar 14% van het gehele mkb op dat niveau inschatten.

"Ondernemers opereren in een grote verscheidenheid aan sectoren, elk met hun eigen unieke uitdagingen en kansen," zegt Leendert-Jan Visser, algemeen directeur MKB-Nederland. "Digitalisering kan hen op veel manieren vooruit helpen, maar het is begrijpelijk dat zij zich vooral richten op technologieën die zij kennen. Voor veel ondernemers ontbreekt nog het overzicht en de juiste begeleiding om hun digitale potentieel te benutten en nieuwe mogelijkheden te verkennen. Met een programma dat ondernemers over drempels heen helpt en adoptie van digitale technologieën zoals AI versnelt, kan worden voorkomen dat kansen onvoldoende benut worden."

Diverse belemmeringen

Ondernemers ondervinden ook diverse belemmeringen bij hun digitale transformatie. Bijna de helft verwacht moeite te hebben om digitaliseringsdoelen binnen drie jaar te realiseren. Cybersecurity is een grote zorg, met 81% van de ondernemers die zich hierover pessimistisch uitlaat. Daarnaast worstelen ondernemers met het tempo van de technologische ontwikkelingen en geven velen aan dat zij of hun medewerkers onvoldoende kennis hebben om effectief te investeren in nieuwe technologieën.

Praktische ondersteuning blijkt een ander knelpunt te zijn. Bijna de helft van de ondernemers weet niet waar zij hulp kunnen vinden of ervaart dat die onvoldoende beschikbaar is. Hierdoor zoeken zij vaak zelfstandig naar oplossingen of vertrouwen op hun eigen medewerkers. Toch geven veel ondernemers de voorkeur aan ondersteuning van buitenaf, bijvoorbeeld in de vorm van advies, technische hulp of kennisontwikkeling.

'Aanvullende begeleiding is essentieel'

Hoewel de plannen van het kabinet een positieve stap zijn, benadrukt het onderzoek dat aanvullende begeleiding essentieel is om ondernemers te helpen de vrijgekomen tijd effectief te gebruiken voor digitale ontwikkeling. Zonder deze ondersteuning blijven veel ondernemers vastzitten in hun huidige manier van werken, ondanks hun motivatie om te groeien.

"Digitalisering is essentieel, niet alleen voor innovatie in onze economie en het aanpakken van het tekort op de arbeidsmarkt, maar ook voor de veiligheid van iedereen die met een bedrijf/ onderneming in aanraking komt," zegt John van Vianen, CCO Business Market and member of the Executive Committee bij Vodafone Business. "Ondernemers moeten tijd, ruimte en praktische ondersteuning krijgen om digitalisering toe te passen op een manier die bij hen past. Vooral is het belangrijk dat ze de kans krijgen om de mogelijkheden digitalisering te verkennen. Daarom lanceerde Vodafone Business onlangs het initiatief ‘Gratis Ondernemersadvies’, waarmee ondernemers onafhankelijk advies kunnen inwinnen over digitalisering. Daarnaast willen we ons samen met MKB-Nederland inzetten om digitalisering praktisch toegankelijker te maken voor ondernemers."

Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW