Bijna kwart meer cyberaanvallen op detailhandel tijdens Black Friday
Terwijl consumenten tijdens grote verkoopevenementen zoals Black Friday op zoek zijn naar deals, bereiden cybercriminelen zich voor om deze drukte te misbruiken door persoonlijke gegevens te stelen en malware te verspreiden via valse aanbiedingen. Hiervoor waarschuwt IT-securitybedrijf Kaspersky.
Sinds januari 2024 heeft Kaspersky 38,5 miljoen phishingaanvallen gericht op online winkelen, betalingssystemen en banken geblokkeerd. Hiervan gebruikte 44% bankdiensten als lokmiddel, een aanzienlijke stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Oplichters doen zich vaak voor als bekende retailers zoals Amazon en Walmart. Ze sturen valse e-mails met "exclusieve" kortingen die naar nepwebsites leiden. Consumenten die op deze sites aankopen doen, raken vaak geld kwijt.
Prijzenzwendel
Ook prijzenzwendel is een veelgebruikte tactiek. Frauduleuze berichten lokken slachtoffers met beloften van prijstrekkingen of dure beloningen, zoals een gratis iPhone, waarbij ontvangers worden aangespoord snel persoonlijke gegevens en geld te verstrekken via valse sites.
Gestolen gegevens worden vervolgens direct gebruikt of verkocht op dark web-marktplaatsen. De waarde van deze gegevens varieert; bijvoorbeeld, uitgebreide sets creditcardgegevens ("fullz") worden verkocht voor bedragen tot $315 per kaart, afhankelijk van de kwaliteit en regio. Oplichters bieden soms zelfs kortingen op deze illegale datasets om hun verkoop te verhogen.
Meer informatie over het dreigingslandschap voor winkelen in 2024 vind je op Securelist.com.