Reuters: Amazon kan komend jaar Europees onderzoek verwachten
De Europese Commissie start komend jaar een onderzoek naar Amazon. Het onderzoekt daarbij in hoeverre het Amerikaanse e-commercebedrijf het zijn eigen merkproducten bevoordeelt op zijn online marktplaats.
Dit meldt althans persagentschap Reuters. De Europese Commissie, die optreedt als mededingingswaakhond voor het landenblok, zei in maart al dat ze feiten en informatie verzamelde over Amazons behandeling van zijn eigen merkproducten. Volgens de bronnen volgt er ergens in de komende maanden een beslissing of er een formeel onderzoek komt naar de kwestie. Dat zal dan gebeuren onder de nieuwe EU-mededingingschef Teresa Ribera. De Spaanse treedt volgende maand aan als opvolger van de Deense eurocommissaris Margrethe Vestager.
Digital Markets Act
Amazon riskeert een boete van maximaal 10 procent van zijn wereldwijde jaaromzet als blijkt dat het de Europese Digital Markets Act (DMA) heeft overtreden. In het geval van Amazon, dat vorig jaar goed was voor een omzet van bijna 575 miljard dollar, kan het dus om een groot bedrag gaan.
In die regels, die vorig jaar ingingen, staat dat bedrijven die als poortwachters te boek staan concurrenten verplicht de ruimte moeten geven op hun platformen, besturingssystemen of digitale marktplaatsen. Dan gaat het bijvoorbeeld om appwinkels of advertentiediensten waar bedrijven niet meer omheen kunnen om zelf hun producten aan te bieden.
Amazon ontkent onderscheid te maken
Naar eigen zeggen leeft Amazon deze regels overigens goed na. Eerder benadrukte het bedrijf al in zijn ratingmodellen helemaal geen onderscheid te maken tussen producten verkocht door Amazon zelf of producten van andere verkopers die actief zijn op zijn platform.
De commissie weigerde donderdag commentaar te geven aan Reuters. Europa opende eerder al DMA-gerelateerde onderzoeken naar Apple, Google en Facebook-moederbedrijf Meta Platforms.
In samenwerking met Data News