Strukton Rail en Saxion ontwikkelen innovatieve methode voor digitaal spooronderhoud
Strukton Rail, in samenwerking met onderzoeker Bram Ton van de hogeschool Saxion, heeft een doorbraak bereikt in het digitaal beheren van de Nederlandse spoorinfrastructuur. Met behulp van geavanceerde technologie en kunstmatige intelligentie (AI) is een innovatieve methode ontwikkeld om gedetailleerde 3D-modellen van het spoor te creëren.
Deze digitale tweeling van het spoornetwerk stelt Strukton in staat om onderhoudsprocessen te optimaliseren, de beschikbaarheid van het spoor te vergroten en de duurzaamheid van de spoorinfrastructuur te verbeteren.
Van puntenwolk naar digitaal model
Door het inzetten van LiDAR-laserscanners verzamelt Strukton gedetailleerde 3D-beelden van het spoor. Bram Ton heeft een algoritme ontwikkeld dat deze grote hoeveelheid data omzet in herkenbare objecten zoals seinen, bovenleidingen en schakelkasten. Dit gebeurt met behulp van AI-technieken die oorspronkelijk zijn ontwikkeld voor zelfrijdende auto's.
Voordelen van digitale modellen:
- Proactief onderhoud: Door vroegtijdig knelpunten te identificeren kunnen onderhoudsplannen efficiënter worden gemaakt.
- Geautomatiseerde inspecties: Handmatige inspecties worden vervangen door geautomatiseerde scans, wat tijd en kosten bespaart.
- Robotgestuurde reparaties: De digitale modellen maken het mogelijk om robots in te zetten voor bepaalde reparatiewerkzaamheden.
- Duurzaamheid: Door efficiënter onderhoud wordt de levensduur van de spoorinfrastructuur verlengd.
Toekomstbestendig spoor
Met deze innovatie zet Strukton een belangrijke stap naar een toekomstbestendig spoor. Door het digitaal twinnen van de spoorinfrastructuur kan Strukton de groeiende vraag naar duurzaam vervoer beter bedienen en tegelijkertijd de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor garanderen.