Google Cloud en Air France-KLM werken strategisch samen rond data en AI
Google Cloud en Air France-KLM (AFKL), een luchtvaartgroep gaan een strategische samenwerking aan. Samen zetten ze in op de kracht van data, analyses en generatieve AI (gen AI) om een verandering teweeg te brengen in de luchtvaartindustrie.
De samenwerking met Google Cloud ondersteunt Air France-KLM bij het versnellen van zijn datagedreven strategie, het stimuleren van innovatie en het verbeteren van de reiservaring en de tevredenheid van passagiers. Met drie luchtvaartmaatschappijen, 551 operationele vliegtuigen en 93 miljoen vervoerde passagiers in 2023, genereert AFKL enorme hoeveelheden data. De luchtvaartgroep transformeert zijn drie bestaande datacenters naar een multicloudstrategie en zet Google Cloud’s data- en analysetools, zoals BigQuery, in om inzichten sneller en efficiënter te benutten. Dankzij de strenge beveiliging en privacyrichtlijnen van Google Cloud behoudt AFKL volledige controle over zijn data, terwijl innovatie en time-to-market worden versneld en dataverwerking efficiënter verloopt. Met deze aanpak krijgt AFKL beter inzicht in passagiersvoorkeuren, reispatronen en -gedrag. Hiermee kan de luchtvaartgroep gepersonaliseerde reisdiensten aanbieden, efficiëntere vluchten en luchthavenoperaties realiseren en data-analyseprocessen versnellen. Zo is de tijd voor voorspellend vliegtuigonderhoud al teruggebracht van uren naar minuten, wat de efficiëntie verhoogt en de milieubelasting vermindert. Generatieve AI: van visie naar realiteitDe samenwerking legt ook de basis voor innovatieve gen AI-toepassingen, zoals geautomatiseerde documentatie voor klantenservice, efficiëntere vliegtuigonderhoudsprocessen en nieuwe digitale diensten. AFKL ontwikkelt een gezamenlijk dataplatform en gebruikt de gen-AI-expertise van Google Cloud om zijn baanbrekende gen-AI-strategie te versnellen. Dit gebeurt binnen een veilige, flexibele AI-infrastructuur die ultralage latency biedt, met multimodale mogelijkheden en een multicloud-aanpak, klaar voor toekomstige ontwikkelingen. “Onze samenwerking met Google Cloud is een belangrijke stap voorwaarts in onze datastrategie”, zegt Pierre-Olivier Bandet, EVP en Group CIO van Air France-KLM. “Met de geavanceerde datatechnologieën van Google Cloud versnellen we onze innovatiekracht, terwijl we veiligheid en efficiëntie blijven waarborgen. Generatieve AI stelt ons in staat om te bouwen aan de toekomst van reizen.” Investeren in kennis en toekomstbestendigheidNaast technologie biedt Google Cloud uitgebreide trainingen en ondersteuning aan de teams van Air France-KLM. Door data-democratisatie te bevorderen via evenementen, online trainingen en hackathons, worden medewerkers klaargestoomd om optimaal gebruik te maken van cloud- en AI-technologieën. Zo versterken ze hun expertise en bouwen ze verder aan innovatie binnen de luchtvaart. “Luchtvaartmaatschappijen genereren enorme hoeveelheden data, waarvan een groot deel ongelooflijk waardevol kan zijn voor het verkrijgen van operationele inzichten, het opbouwen van betere klantervaringen en - met de kracht van AI - het creëren van geheel nieuwe diensten en aanbiedingen”, zegt Matt Renner, President, Global Revenue bij Google Cloud. “We zijn er trots op dat we Air France-KLM kunnen ondersteunen op haar innovatietraject en de groep kunnen helpen de toekomst van de luchtvaartindustrie te definiëren.” |