Donatieplatforms duidelijker over kosten na actie ACM
Zeven donatieplatforms informeren voortaan duidelijker over de kosten die zij rekenen. Dit is het resultaat van een actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM ontving de afgelopen periode veel meldingen van consumenten over donatieplatforms. Dit zijn online platforms waarop je een actie kunt starten om geld in te zamelen voor een persoonlijk, maatschappelijk of liefdadigheidsdoel.
Donatieplatforms moeten duidelijk vermelden welk bedrag, inclusief btw, ze van je donatie inhouden. Consumenten meldden dat zij dachten dat het platform geen kosten zou rekenen bij inzamelingsacties. Pas later ontdekten zij dat het platform een percentage inhoudt van de gedoneerde bedragen. De ACM heeft vervolgens zeven grote donatieplatforms hierop aangesproken. Zij hebben inmiddels hun informatie verduidelijkt. Het betreft de platforms Doneeractie, Doneerveilig, Geef.nl, Getfunded, GoFundMe, Steunactie en Whydonate.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Als je een inzamelingsactie start, bijvoorbeeld voor de behandeling van een ernstig ziek familielid, wil je zoveel mogelijk geld ophalen. Als dan blijkt dat een deel van het geld achterblijft op het platform zonder dat je dat was verteld, ben je teleurgesteld. Daarom is het belangrijk dat consumenten hier vooraf duidelijke informatie over ontvangen. Zodat ze weten dat deze dienst niet gratis is en dat het platform een deel van de opbrengst inhoudt. Dan kunnen ze aanbieders met elkaar vergelijken en kiezen voor het beste aanbod.”
Inzamelingsacties via platform niet gratis
Een platform voor inzamelingsacties moet voldoen aan de regels die gelden voor aanbieders van online diensten. Zo moeten zij duidelijke informatie geven over de prijs voordat de inzamelingsactie wordt gestart. Deze informatie moet op een goed zichtbare plaats op de website staan en duidelijk en begrijpelijk zijn. Dit houdt in dat gebruikers niet op zoek hoeven te gaan naar deze informatie. Informatie onder een ‘i-tje’, achter een icoon of een link waarop je moet klikken is niet voldoende. Degene die een inzamelingsactie start moet geïnformeerd worden over de transactiekosten die het platform rekent bij het overboeken van de donatie. Op basis van deze informatie kan hij besluiten of hij de inzamelingsactie wil starten en bij welk platform. Hiermee wil de ACM teleurstelling bij gebruikers voorkomen als achteraf blijkt dat een deel van de opbrengst bij het platform achterblijft.
Aanpak ACM
De ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. Bij haar keuze voor een aanpak staat de consument centraal. In dit geval kiest de ACM ervoor bedrijven aan te spreken om het probleem op te lossen. Onder andere via meldingen bij haar consumentenloket ACM ConsuWijzer blijft de ACM volgen of de donatieplatforms de afgesproken aanpassingen in praktijk brengen.