AI leidt tot meer datavolume en onzekerheid
Hoewel dashboards steeds onmisbaarder worden, blijft de twijfel over de volledigheid en betrouwbaarheid van de data groeien. Ook AI leidt tot meer datavolume en onzekerheid, ontbreekt het in veel gevallen aan coördinatie en zijn inzichten incompleet.
Dit blijkt uit onderzoek van TheyDo onder 500 beslissers in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. 83% van de Nederlandse leiders (tegenover 75% in het VK en 78% in de VS) stelt zelden of nooit vragen bij de gegevens die ze dagelijks gebruiken. Meer dan de helft van de leiders voelt zich overspoeld door dashboards en datastromen. De gemiddelde afdeling meet succes aan de hand van zes verschillende criteria. 31% geeft aan te weinig tijd te hebben om beschikbare data effectief te evalueren.
AI leidt tot meer datavolume en onzekerheid
Hoewel 27% van de Nederlandse leiders AI heeft geïntegreerd in hun processen (31% in het VK, 26% in de VS), heeft deze technologie geleid tot meer datavolume en onzekerheid. Zo gelooft 44% van de leiders dat ze AI niet optimaal benutten, waarbij beveiligingszorgen (48%), integratieproblemen (32%) en beperkte beschikbare data (28%) als knelpunten worden genoemd. Meer AI betekent meer data, maar ook een verhoogd risico op verkeerde beslissingen door misplaatst vertrouwen in gegenereerde inzichten.
Een zorgwekkend aspect is de isolatie tussen afdelingen. Zo betrekt 40% van de Nederlandse leiders betrekt zelden andere teams, wat leidt tot gebrekkige coördinatie en incomplete inzichten.
Journey management
Het rapport roept op tot een verschuiving in data management. TheyDo pleit voor ‘journey management’, dat inzichten van verschillende afdelingen samenbrengt en realtime, bruikbare strategieën bevordert in plaats van te vertrouwen op statische dashboardinzichten die slechts een beperkt beeld laten zien.
“Na jaren van oproepen aan bedrijven om meer datagedreven te worden, wordt vandaag duidelijk dat leidinggevenden te afhankelijk zijn geworden van dashboards en bruikbare inzichten missen”, zegt Jochem van der Veer, oprichter en CEO van TheyDo. “Data zijn overweldigend en statische gefragmenteerde inzichten zorgen voor het risico dat belangrijke beslissingen worden genomen op basis van verkeerde aannames en dat er belangrijke kansen worden gemist.”
“AI-integratie is een cruciaal knooppunt voor bedrijven. Het kan in potentie een aantal van deze zorgen wegnemen, maar leiders maken zich terecht zorgen dat het hun workflow-problemen groter kan maken. Alleen door data te contextualiseren en AI strategisch toe te passen naast journey management kunnen leiders weer duidelijkheid en vertrouwen krijgen.”
Het rapport 'Data, Decisions and Doubt: A 2025 Leadership Perspective' is hier te vinden. Het rapport geeft het gemiddelde over de drie onderzochte regio's weer.