'Ook Facebook ingezet voor beïnvloeden van Roemeense presidentsverkiezingen
TikTok is niet het enige platform dat is gebruikt voor een beïnvloedingscampagne rond de Roemeense presidentsverkiezingen. Ook Facebook van Meta speelde hierbij een rol.
Dit melden althans Check First en Reset Tech, twee organisaties die digitale dreigingen analyseren, in een rapport. De partijen wijzen op 24 Facebook-pagina’s die betrokken waren bij de campagne, en ogenschijnlijk onafhankelijk van elkaar opereren. Deze pagina’s plaatsten meer dan 3.600 politieke advertenties, gericht op het aanvallen van de pro-Europese kandidaat Elena Lasconi en het promoten van extreemrechtse politici, waaronder presidentskandidaat Calin Georgescu. Volgens Bloomberg besteedden de pagina’s bijna 265.000 euro aan deze advertenties, die werden verspreid via Facebook en Instagram.
Meta wil niet reageren
Meta wil tegenover Bloomberg niet inhoudelijk reageren op het rapport. Wel wijst het bedrijf op eerdere uitspraken van topman Nick Clegg. “We zien geen enkel bewijs van grote incidenten op onze platforms in Roemenië", meldde Clegg vorige week tijdens een persconferentie met onder meer Euronews. Hij benadrukte ook dat Meta ‘bijna dagelijks contact’ heeft met de Roemeense autoriteiten.
De hoogste rechter in Roemenië oordeelde eerder dat de presidentsverkiezingen volledig opnieuw moeten worden gehouden. Dit oordeel volgt op de vrijgave van documenten door de Roemeense veiligheidsdiensten, waarin aanwijzingen voor Russische inmenging worden aangetroffen. De Europese Commissie heeft TikTok onder strengere controle geplaatst vanwege de rol van het platform in de Roemeense presidentsverkiezingen. Het socialmediabedrijf is verplicht om interne data met betrekking tot politieke advertenties te bewaren.