Wouter Hoeffnagel - 11 december 2024

'Google moet van Europese Commissie openheid geven over advertentiecampagne gericht op tieners'

De Europese Commissie wil dat Google aanvullende informatie verstrekt over een advertentiecampagne gericht op tieners. Dit om te kunnen bepalen of het nader onderzoek wil doen naar deze campagne.

'Google moet van Europese Commissie openheid geven over advertentiecampagne gericht op tieners' image

Dit meldt de Financial Times (FT). Het gaat om een campagne die in 2018 door Google samen met Meta is opgezet. De campagne was gericht op tieners van 13 tot en met 17 jaar, meldde de FT al in augustus. Opvallend is dat de campagne in strijd was met de eigen regels van Google, die gepersonaliseerde advertenties gericht op mensen onder de 18 jaar verbiedt.

De Europese Commissie vraagt Alphabet, moederbedrijf van Google, nu naar verluidt aanvullende informatie over deze campagne te verstrekken. Het gaat daarbij om chatberichten, presentaties en berichten over advertenties op YouTube. De Europese Commissie wil tegenover de FT niet reageren op de berichtgeving.