Wouter Hoeffnagel - 12 december 2024

Nederlanders houden vertrouwen in waarde diploma's ondanks AI-opkomst

De meeste Nederlanders geloven dat hun diploma’s waardevol blijven, ondanks de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) en digitalisering. Hoewel 67% van de deelnemers vertrouwen heeft in de blijvende waarde van hun diploma’s, maakt 25% zich zorgen dat deze minder relevant worden. Deze groep verwacht dat praktische vaardigheden en bijscholing belangrijker worden dan formele opleidingen, omdat AI en digitalisering de arbeidsmarkt fundamenteel veranderen.

Nederlanders houden vertrouwen in waarde diploma's ondanks AI-opkomst image

Dit blijkt uit onderzoek van TIAS School for Business and Society onder ruim 2.000 mensen. Het onderzoek richtte zich op hoe mensen tegen onderwijs aankijken in een wereld waarin technologie een steeds grotere rol speelt.

'AI en digitale transformatie veranderen arbeidsmarkt'

“Technologieën zoals AI en digitale transformatie veranderen de arbeidsmarkt ingrijpend," zegt Sietske Rozie, Academic Director Digitale Innovatie in de Zorg bij TIAS. "Gedurende een loopbaan van veertig jaar is het essentieel om voortdurend nieuwe vaardigheden te leren en ontwikkelingen bij te houden. Organisaties moeten zorgen dat hun medewerkers bijblijven met de nieuwste technologieën en vaardigheden."

Hoewel de meeste mensen geloven in de waarde van diploma’s, vindt 63% levenslang leren noodzakelijk om op de arbeidsmarkt te blijven meedoen. Deze groep wil zich blijven ontwikkelen en nieuwe vaardigheden leren tot aan hun pensioen. Dit onderstreept de groeiende behoefte aan flexibele en modulaire opleidingsmogelijkheden.

Toenemende vraag naar innovatiegerichte opleidingen

De vraag naar opleidingen die zich richten op innovatie groeit, vooral in sectoren met snelle veranderingen, zoals de zorg en cybersecurity. “In de zorg is innovatie onmisbaar vanwege problemen zoals personeelstekorten, vergrijzing en beperkte budgetten," aldus Rozie. “Nieuwe zorgtechnologie vraagt ook om nieuwe vaardigheden. Daarom zien we veel interesse in opleidingen die gericht zijn op vernieuwing in de zorgsector.”