Nearshoring is volgens Sigli de toekomst
Steeds meer bedrijven besteden IT-technische taken zoals softwareontwikkeling uit door het groeiende personeelstekort. Ze hebben de keuze uit verschillende mogelijkheden. Eén daarvan is nearshoring, waarbij je gebruik maakt van experts uit relatief dichtbijgelegen landen. Sigli, specialist in digitale transformaties, legt uit wat de voordelen daarvan zijn en wat het bedrijf daar zelf in kan betekenen.
Sigli is een digitale transformatie-partner die end-to-end softwareoplossingen ontwikkelt. Het bedrijf heeft een hoofdkantoor in het Litouwse Vilnius en is ook lokaal aanwezig in België met een Benelux-team dat Nederlandstalige ondersteuning kan bieden. “We helpen klanten met verschillende business-uitdagingen door middel van technologie”, aldus Maxim Golikov (foto), Chief Business Development Officer bij Sigli. “Dat kunnen complexe oplossingen zijn voor het hele proces van een digitale transformatie, maar ook specifieke toepassingen voor een bepaalde fase binnen die reis. Daarnaast ontwikkelen wij ook specifieke software voor verschillende markten zoals het verzekeringswezen, EdTech en de maritieme industrie. Het gaat daarbij altijd om oplossingen op maat, die passen bij de specifieke uitdagingen die een klant heeft.”
Toegang tot expertise
Sigli levert niet alleen end-to-end softwareoplossingen die de volledige ontwikkelingscyclus omvatten, maar ook ‘staff augmentation’ en ‘teams on demand’. Het zorgt er daarmee voor dat bedrijven, zonder dat ze iemand aan hoeven te nemen, op een voordelige en flexibele manier toegang krijgen tot expertise. Eén van de klanten die daar gebruik van heeft gemaakt is Cyclomedia, een bedrijf dat met rondrijdende voertuigen Nederland in kaart brengt. Sergei Kucheiko koos als de toenmalige Director Research & Development van Cyclomedia voor Sigli. “We wilden het aantal mensen dat aan projecten werkt uitbreiden met onder andere back-end developers, front-end developers en test-experts. We begonnen voorzichtig, met twee mensen. Al snel presteerden zij net zo goed als het eigen personeel. ‘Waarom gaan we niet door op dit pad?’, vroegen we ons af. Doordat de samenwerking zo goed beviel hebben wij toen besloten om het team uit te breiden naar zes mensen.”
“Het voordeel van de samenwerking met Sigli was dat wij makkelijk op- en af konden schalen en de juiste combinatie konden vinden tussen expertise, ervaring en kosten”, benadrukt Kucheiko. “Het was erg prettig dat wij meerdere profielen van kandidaten ontvingen en zelf sollicitatiegesprekken met hen konden voeren. Het was voor ons belangrijk dat er een match was met het eigen ontwikkelingsteam. Door zelf eerst online kennis te maken met de ontwikkelaars kan je dat beter inschatten.”
Deze samenwerking tussen Sigli en Cyclomedia is een voorbeeld van nearshoring, omdat Nederland en Litouwen relatief dicht bij elkaar in de buurt liggen. Als een Nederlands bedrijf kiest voor mensen uit bijvoorbeeld India of Zuid-Amerika, heet dat offshoring. Volgens Kucheiko biedt nearshoring twee grote voordelen ten opzichte van offshoring. “Ten eerste heb je een minder grote culturele kloof. De manier van werken in Europese landen is redelijk vergelijkbaar. Daarnaast bevind je je in dezelfde of bijna dezelfde tijdzone.”
Ideale combinatie
Partners van Sigli kiezen om die reden steeds vaker voor nearshoring. Golikov: “We hebben dat in de loop van de jaren steeds verder ontwikkeld. Als je te maken hebt met een kleine cultuurkloof en werkt vanuit een vergelijkbare tijdzone, dan zorgt dat voor een klimaat waarin je mensen veel beter aan je kunt binden. Nearshoring helpt ons om bruggen te bouwen met onze klanten en elkaar beter te begrijpen. Met de huidige geopolitieke situatie is het extra belangrijk om op Europees niveau samen te werken.” Hij merkt dan ook een groeiende vraag. “Wij werken aan langdurige samenwerkingen met klanten en nearshoring is steeds vaker een onderdeel daarvan.”
Je kunt ook met zelfstandigen uit een land als Litouwen samenwerken, maar dat is volgens Kucheiko minder ideaal dan kiezen voor Sigli. “Je moet er ook voor zorgen dat ze een beetje gelukkig zijn. Van een afstand is dat lastig om voor elkaar te krijgen, zo heb ik geleerd. Als je met Sigli samenwerkt, dan weet je zeker dat er goed voor die mensen wordt gezorgd. In onze samenwerking waren ze weliswaar volledig geïntegreerd binnen onze teams en werden ze beschouwd als collega’s, maar tegelijkertijd ondersteunde Sigli ze en kregen ze alle faciliteiten die ze nodig hadden. Een ideale combinatie.”
Flexibel en schaalbaar uitbreiden
Aan de hand van zijn eigen verhaal schetst Kucheiko de ontwikkelingen die hij ziet. “Ik kwam zelf 25 jaar geleden voor een project naar Nederland omdat er een tekort aan technisch geschoold personeel is. Dat komt niet omdat er in Nederland niet goed wordt opgeleid, maar simpelweg omdat er minder mensen zijn en er historisch gezien meer focus ligt op commercie en financiën. Nederland is sterk afhankelijk van mensen uit het buitenland, want er is een structureel tekort van ongeveer 20.000 fte in de sector. Ik heb gemerkt wat de nadelen zijn van het fysiek hierheen halen van mensen. Je haalt ze weg uit hun eigen omgeving. Misschien krijgen ze heimwee en willen ze terug. Door ontwikkelingen in technologie, vooral op het gebied van communicatie, is het makkelijker geworden om mensen vanaf hun eigen werkplek ergens bij te betrekken. De covid-19-pandemie heeft veel barrières weggehaald. Het is nu mogelijk om teams op een flexibele en schaalbare manier uit te breiden. Een bijkomend voordeel van nearshoring is dat je niet alleen expertise, maar ook innovatiemogelijkheden en een verse blik op het project bij je bedrijf binnenhaalt.”
Golikov denkt dat de groeiende vraag naar nearshoring door zal zetten. “Na de dot-com bubble groeide de techsector alleen maar verder. Er was altijd meer werk, meer funding, meer oplossingen… Maar sinds 2021 is er een stagnatie en zijn er veel mensen in de techsector ontslagen, vooral in de VS. Het zorgt ervoor dat engineers zich minder snel in een ander land zullen vestigen, want als ze hun baan verliezen, kan het ook betekenen dat ze het land moeten verlaten. Het geeft bedrijven ook een bepaalde verplichting. De kosten van levensonderhoud in Litouwen zijn nog relatief laag, maar tegelijkertijd horen we wel bij Europa en bij de EU, met dezelfde wetten, zoals GDPR, en vrijheid van reizen. Litouwen is een van de tech- en innovatie-hubs van Europa, het personeel is ontzettend hoog opgeleid, de mensen spreken vloeiend Engels, en de overheid stimuleert tech-startups via verschillende initiatieven waardoor ontwikkelaars bijna dagelijks in aanraking komen met nieuwe, innovatieve technologieën en ideeën. Zo kunnen wij met ons Nederlandstalige team, nu en in de toekomst, een uitkomst bieden voor het Nederlandse tekort aan hoogopgeleid en ervaren personeel.”