Hans Steeman - 14 december 2024

Workday: we zijn zeer succesvol met AI

Na een last minute change van Londen Excel naar Amsterdam RAI is de 9e EMEA-versie van Workday Rising in Amsterdam geland. De EMEA-president van Workday, Angelique de Vries, opende dan ook vol trots in haar thuisland de Europese Workday-tour, waarbij zo’n 5000 gasten drie dagen aanwezig waren. De lokale variant van Rising is bedoeld om klanten, partners en ontwikkelaars ervaringen en ideeën te laten uitwisselen. De introductie van nieuwe AI-functies was één van de centrale thema’s.

Workday: we zijn zeer succesvol met AI image

Workday is in de markt van HCM en Finance een uniek product. Het is ‘born in the cloud’, en daarmee fundamenteel anders dan concurrerende systemen. AI is in dit product niet nieuw, al zo’n 10 jaar voert men de AI-technologie en mede daardoor zijn er al 65 belangrijke functies van voorzien. 

Essentieel voor Workday is dat de AI gebruik maakt van generieke LLM’s die geen verbinding met internet hebben. Er zijn enkel lokale implementaties bij de klanten. Zeker bij HR-systemen, waar privacy een gevoelig element is, is dat essentieel. De nieuwe introductie van dit jaar is de toevoeging van AI-agents. Dit is enkele maanden nadat in Las Vegas tijdens de Amerikaanse versie van dit evenement de feature ‘Illuminate’ werd aangekondigd. 

Met deze AI-implementatie slaat men een unieke weg, omdat vanaf nu de klanten kunnen bepalen welke functies ze zelf aan het systeem willen toevoegen. De nieuwe aankondiging koppelt Illuminate aan Workday Peakon Employee Voice, een oplossing die recent aangekocht werd. Deze feedback-tool verwerkt werknemersfeedback over de ervaringen binnen de organisatie, waaronder bijvoorbeeld de eigen manager. In de plaats van ieder rapport afzonderlijk te publiceren, vat de Generatieve AI de inhoud samen met weergave van de belangrijkste trends. Managers kunnen het overzicht opvragen voor zowel het hele bedrijf en van specifieke locaties of teams. Zelfs bij redelijk kleine populaties kan dit anoniem blijven.

Geopolitiek

In zijn openingskeynote was het CEO Carl Eschenbach, die stelde: “‘Het enige dat momenteel constant is, in de veranderende wereld van vandaag. De hype rond AI en de geopolitieke onzekerheid in de wereld verstoren de rust die er lange tijd was.” Dit heeft grote gevolgen voor mens en maatschappij. Carl: “Het is een fase van eten of gegeten worden, als de wereld buiten je bedrijf sneller verandert dan jij dat doet, dan ben je aan het verliezen.” Deze dynamiek dwingt klanten om continue te innoveren. Illuminate helpt de klanten daarbij, want Workday levert een platform waarop te bouwen is, de gebruikers en hun partners zorgen voor de innovatie. De partners bouwen maatwerk met extensies op het platform en kunnen die via een marktplaats (nu zijn dat al meer dan 45 ontwikkelaars) aanbieden. Er ontstaat dus een levendige markt voor partners die los van Workday, het platform verder ontwikkelen. Dat die partners flink aan de weg timmeren toonde de expositie. Zowel systeemintegratoren als developers toonde daar de route waarlangs het cloud based platform groeit. Zo’n 1000 klanten hebben in de korte tijd dat het product bestaat Illuminate in gebruik genomen met eigen uitbreidingen.

Carl: “Dankzij Illuminate hebben we drie lijnen waarmee we onze klanten helpen. Met Accelerate, helpen we de klanten door de vereenvoudigingen in de workflow, om sneller en efficiënter te werken, Assist maakt de workflow intuïtiever en simpeler. Iedereen kan sneller en beter werken dankzij Workday’s Copilot. Daarmee wordt de transformatie van de business processen gefaciliteerd.

Hette Mollema, vice president Benelux van Workday, vertelde dat men in de Benelux absoluut niet ontevreden is over het aantal klanten. Onder de meer dan 100 klanten in deze regio zitten grote multinationale spelers, zoals ASML, ING en Samsung. Hij ziet wel een belangrijke verschuiving. Tot nu toe was hoofd HR de klant voor de aanschaf van dit soort systemen, tegenwoordig komt de CIO steeds vaker in beeld. Dit komt door het steeds bredere landschap aan cloudapplicaties in bedrijven. Harmonisatie op dit vlak staat bij veel CIO’s dan ook hoog op de agenda.

Licenties

Of alle beloften waargemaakt worden is altijd een vraag die klanten kunnen beantwoorden. Toen we Anton Ketelaars (Global HR Leader Processes & Solutions bij BDR Thermea) vroegen waarom zij voor Workday hadden gekozen, was er een helder antwoord. Het bedrijf groeit nog steeds via acquisities (veelal reverse takeovers) en er worden dus regelmatig nieuwe groepen ingelijfd. Een cloudoplossing biedt dan veel voordelen. Het flexibele concept van Workday garandeert de snelle integratie omdat uitbreiding veelal een kwestie van licenties aankopen is. Geen complexe implementaties. BDR Thermea gebruikt momenteel de HRM-component, en kan als men dat wil in de toekomst snel verder functies enabelen. Het feit dat iedereen waar dan ook mutaties kan doen met zijn smartphone, is mede een belangrijke reden om dit systeem te gebruiken, omdat veel werknemers geen PC ter beschikking hebben.

Door: Hans Steeman