Wie was een echte 'marketing goeroe' in 2024?
Wie een product of merknaam in de markt wil zetten, moet zorgen dat-ie opvalt. Een event organiseren, een marketingcampagne op touw zetten of zelfs een geheel nieuwe merknaam verzinnen; het moet de aandacht trekken, anders heeft het geen zin. Wie was in 2024 dé creatieveling die bijzondere dingen deed voor zijn IT-organisatie, en wint daarom de Dutch IT Channel Award voor Marketing Manager of the Year? U kunt stemmen via www.dutchitawards.nl. De Dutch IT Channel Awards worden op 20 maart 2025 in Studio21 in Hilversum uitgereikt!
De genomineerden in deze categorie zijn:
Lot van Wegen is Chief Marketing Officer bij Yuma, een jonge full-service provider die bedrijven helpt digitaliseren door digitale en menselijke transformaties 'hand in hand' te laten gaan. Door binnen het marketingteam een cultuur van creativiteit te bevorderen en de lat voor 'marketingexcellence' hoog te leggen, vergrootte Van Wegen Yuma's naamsbekendheid aanzienlijk. In een tijd waarin de IT-ontwikkelingen soms sneller gaan dan we kunnen bijhouden, zorgde ze voor een merkpositionering die zowel onderscheidend als relevant is. Lot van Wegen, die studeerde aan de Hogeschool Utrecht en de VU in Amsterdam, werkte eerder bij onder meer BPSOLUTIONS, maar ook bij het oer-Hollandse Douwe Egberts en het (voormalige) moederbedrijf Sara Lee.
Martijn Smit zet zich al acht jaar in om ARP Nederland (onderdeel van de Bechtle Groep) 'een gefundeerde positie in de markt te geven', lezen we in de toelichtingen. Met verschillende campagnes en een door hem samengesteld team van specialisten geeft de Head of Marketing altijd alles, met een 'can do' mentaliteit en een leiderschap waar kwalificaties als 'inspirerend' en 'aanstekelijk' bij horen. De vernieuwde landelijke branding campagne van Bechtle, die hij lanceerde op 2 september 2024, is wat dat betreft 'de kers op de taart', vindt menigeen. Martijn Smit, die (commerciële) economie studeerde aan de Hogeschool Utrecht en Maastricht University, wordt omschreven als een 'coach' en 'vakspecialist', maar vooral als 'een zeer prettige collega'.
Tispha Barbier is Marketing Manager bij Infinity IT. Vanwege haar 'uitzonderlijke kwaliteiten', 'verbindende kracht' en 'inspirerende leiderschap' staat ze in het kanaal bekend als 'een ware krachtpatser'. Barbier wordt gewaardeerd om haar diepgaande kennis en expertise van marketing, waarmee ze keer op keer indrukwekkende resultaten boekt. Met een vooruitstrevende aanpak en door innovatief te denken is ze nooit bang voor nieuwe technologieën, waardoor ze altijd vooroploopt in haar vakgebied. Tispha Barbier, die communicatiemanagement studeerde aan de Hogeschool Utrecht en eerder werkte bij The Future Group, wordt bovendien een 'geboren verbinder' genoemd, getuige de relaties die ze opbouwde met partners als Dell en Arctic Wolf.
Carlo Atzeni was dit jaar verantwoordelijk voor de rebranding van Telindus naar Proximus NXT, al sinds 2006 het Belgische moederbedrijf van de Utrechtse MSP. Atzeni's team koos voor een 'awareness campagne' van twee maanden: via vakmedia als Computable en Dutch IT Channel, maar ook op Radio 1 en BNR moest allereerst de naam opvallen. Vervolgens was de vraag: wat doet dit bedrijf eigenlijk? Antwoord: wij blijven de betrouwbare IT-partner die zorgt voor een veilige en altijd beschikbare IT-infrastructuur. Al gauw werden ruim een miljoen zakelijke beslissers bereikt, enorm veel voor zo'n korte periode. Een echte teamprestatie, en daarom verdienen ook Carlijn Eikenaar, Suzanne de Jong en Annelies Heuvelmans hun aandeel in deze nominatie.
Nandi van der Horst en Nienke Roubos zijn genomineerd vanwege het buitengewoon succesvol in de markt zetten van de nieuwe merknaam Vooruit, die in februari 2024 de gevestigde namen Four IT, Scala Solutions, D-two, Tech Bakery en MCC verving. Vooruit is een dienstverlener die 'flexibel meebeweegt rondom alle IT-behoeftes van een klant', vandaar de naam. Samen met CMO Marcel Joosten werkten Van der Horst en Roubos het merk verder uit door onder meer een woordlogo te (laten) ontwerpen, met een 'swoop' als puntje op de i: een continu doorlopende beweging die staat voor flexibiliteit. Ook bouwden de twee een uitgebreid dienstenportfolio, om de menselijke en persoonlijke aanpak van Vooruit te benadrukken: korte lijnen en veel contact.