Redactie - 16 december 2024

‘Hunkemöller krijgt een make-over in de cloud’

Hunkemöller is met meer dan 850 winkels en 15 webshops actief in 23 landen. Naast retailer met een grote naamsbekendheid in de Nederlandse winkelstraat, is het bedrijf vooral een merk. De lingerie wordt ook met succes verkocht via marktplaatsen, wholesale- en franchiseorganisaties. De verouderde ICT-infrastructuur kon de groei echter lastig bijhouden. Er werd besloten om de volledige ERP-omgeving in twee stappen te vervangen door een cloudgebaseerde versie van SAP Fashion Management.

‘Hunkemöller krijgt een make-over in de cloud’ image

Allereerst migreerde Hunkemöller zijn volledige SAP ECC-omgeving van on premise naar Google Cloud. Gordon Smit (foto), Global IT Director van Hunkemöller, zegt (met een glimlach) over de oude ICT-infrastructuur: ‘Het ging heel lang goed, tot we te veel Wholesale klanten kregen.’ Wholesale-klanten en Marketplaces zijn partijen die hun eigen voorwaarden hebben, hun eigen contracten en eigen integratiemodellen. Om dat te organiseren voor 45 partijen in een systeem van vijftien jaar oud, is niet bij te benen. De workflow was hierdoor een aaneenschakeling van spreadsheets, e-mails en tekstberichten. ‘Het werd rommelig, iedereen moest voortdurend alert zijn of alle gegevens wel klopten. Zo wil je niet werken als bedrijf.’

IT maakt business mogelijk

Met een team van tien eigen designers ontwerpt Hunkemöller alles zelf, van de lingerie tot en met kwaliteits sportkleding. Vervolgens laat de retailer het elders maken en koopt dat vervolgens in. Smit licht toe: ‘Onze winkels bieden allemaal dezelfde ontwerpen. Vrouwen zijn heel merktrouw in hun lingerie. We willen dan ook dat dezelfde beha in elke winkel dezelfde pasmaat heeft, zodat mensen weten wat ze kopen.’ En zo groeide het bedrijf, maar de infrastructuur niet. In 2021 werd besloten dat het anders moest. ‘IT moest de business beter ondersteunen, zegt Smit. ‘We nemen mensen aan om zo veel mogelijk ons merk te verkopen. Daar hoort een IT-omgeving bij die dat mogelijk maakt.’ Hunkemöller was gewend aan SAP en wilde met hen verder. ‘SAP Fashion Management is speciaal ontwikkeld voor onze industrie, van fabriek tot kassa.’

Vertaler tussen retail en IT

Het lingeriebedrijf heeft honderdduizenden SKU’s (stock-keeping units) met bijbehorende workflows om over te zetten naar de nieuwe omgeving. Dat is best veel en daarom doet Hunkemöller dat in twee stappen. ‘We zijn een merk, geen IT-bedrijf’, zegt Smit. Als partner kozen ze myBrand Conclusion, dat de retailindustrie door en door kent. ‘Zij snappen ons.’ Marcel Antons, directeur strategie en innovatie bij myBrand Conclusion, knikt bevestigend. Zeker in het begin van het migratietraject trad de partner vaak op als vertaler tussen Hunkemöller en SAP. ‘Retail is ons domein en sinds 2010 zijn we al betrokken bij Hunkemöller. Wij weten dat retail een snelle markt is: alles moet gisteren of nu. SAP daarentegen is een bedrijf van protocollen en procedures, wat nodig is in dit werk. Dat was soms even wennen.’ Smit: ‘Als retailer leef je bij de waan van de dag. Wij vinden het heel gewoon dat je nog even snel dit en nog even snel dat doet, en dan ga je door. SAP werkt heel anders en met myBrand Conclusion vormden we een goede driehoek.’

Andere perceptie

Smit vindt het leuk dat SAP zich meer richt op kleinere bedrijven. ‘Het was echt een eerlijke samenwerking. SAP liet merken dat ze met ons aan de slag wilden en dingen voor ons wilden oplossen. En toen moest myBrand Conclusion nog komen!’ De perceptie in retail is dat Hunkemöller een heel groot merk is. En met 542 miljoen netto omzet (2023/24) is het lingeriemerk zeker geen kleintje. Tegelijkertijd bestaat het idee dat SAP er pas is voor bedrijven vanaf 2 miljard. ‘Dat is dus niet zo’, zegt Smit. ‘We zijn internationaal actief, ons merk verkoopt in 23 landen. Ja, er zijn grotere bedrijven qua omzet, maar voor SAP maakt dat dus niet uit.’

Partnerschap

Ook over Google heeft Smit niets dan lof. ‘In feite hadden we de keuze uit drie hyperscalers. Amazon is een soort concurrent van ons, dus bleven Microsoft en Google over, en met Google werkten we al samen. In een eerder interview heb ik al eens gezegd dat ik bij Google vanaf dag één het partnergevoel had. Eigenlijk houd ik niet van dat woord, want ik heb het liever over de klant-leverancier-relatie. Aan het eind van de dag moet er toch een factuur verstuurd worden en dat doe je niet met je partner thuis.’ Toch durft Smit het woord partnerschap in de mond te nemen, met Google, met SAP en met myBrand Conclusion. ‘We zijn een mooie samenwerking begonnen. Natuurlijk is het niet alleen maar zonnestralen. Er zijn momenten dat je lijnrecht tegenover elkaar staat, dat is altijd zo in een lang project. De vraag is hoe je daarmee omgaat.’

Verhuisperikelen

De stap naar de Google-cloud was een lift & shift: de bestaande omgeving figuurlijk oppakken en ergens anders weer neerzetten. Een verhuizing van spullen naar een nieuw adres. Dat klinkt overzichtelijk, maar de praktijk was natuurlijk weerbarstiger. Antons: ‘Het is net als verhuizen als privépersoon. Je hebt de sleutel van je nieuwe woning, alle spullen staan binnen, maar voordat alle post daadwerkelijk over is, moet er vaak nog wat extra gebeuren. Bij Hunkemöller gingen de spullen uit hun datacentrum naar de cloud en in beheer bij SAP. Dat is best complex. Wij zijn de verhuizers en doen dit vaker, maar snappen wel hoe spannend dit is voor de klant. Het gaat tenslotte wel over het systeem waar het hele bedrijf op draait.’

Soepele migratie

Het is allemaal goed gekomen. Smit zat op de dag van de migratie op een Canadese berg, zonder ontvangst. ‘Ik heb iedereen wakker gemaakt en we reden met de camper naar een plek waar mijn telefoon wel bereik had.’ Achteraf was het de soepelste migratie ooit, zegt hij. ‘Later dit jaar gaan we over naar SAP Fashion Management. Ik heb alle vertrouwen dat dit ook goed komt. Natuurlijk zullen we daar ook discussiepunten hebben, maar we weten inmiddels dat we daarmee om kunnen gaan.’

Afwijken van de standaard

Smit kijkt uit naar het moment waarop de organisatie met de nieuwe best practices aan de slag gaat. ‘Het Wholesaleteam wil dat het nu al oktober is.’ Collega’s bij Hunkemöller denken mee over de processen en testen hoe de SAP-bestpractices passen bij hun praktijk. Omdat veel langere projecten vaak langzaam maar zeker IT-projecten worden, legt Smit in iedere nieuwsbrief de nadruk op het business-karakter van het project. ‘Dat blijven we herhalen. We willen we voorkomen dat dit een IT-project is. Hoe hij de IT’ers in de organisatie dan blij houdt? ‘Joh, die zijn al blij genoeg omdat ze met de laatste technologie mogen werken.’

Stuurgroep

Voor verandermanagement is een apart team opgezet. Iedereen mag wijzigingen aanvragen, maar iedere afwijking op de standaardprocessen van SAP moeten worden goedgekeurd door een stuurgroep. In de stuurgroep zitten mensen van Hunkemöller, myBrand Conclusion en SAP. Het blijkt overigens maar zelden dat een voorgestelde wijziging een tijdsbesparing oplevert. Antons: ‘We hebben ieder onze eigen rol. We hebben de lat hoog liggen als dienstverlener. Ik ben dan ook blij dat we niet alleen de technische kennis hebben van wat onder de motorkap ligt, maar ook de inhoudelijke kennis, de business-kennis. Wij weten nu al dat Hunkemöller heel veel profijt gaat hebben van wat eraan komt.’

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW