Voyado verwelkomt H&M Group als aandeelhouder in groeispurt
Retail technologieplatform Voyado kondigt een strategische samenwerking aan met modegigant H&M Group, dat een minderheidsbelang in het bedrijf heeft verworven. Deze investering is een mijlpaal in de groei van Voyado en ondersteunt de lange termijn strategie om de mogelijkheden van het platform te vergroten, grotere klanten beter te bedienen en meer waarde te creëren voor alle klanten. Dit alles met het doel om internationaal verder uit te breiden.
Voyado's technologie stelt retailers, e-commerce bedrijven en merken in staat om langdurige klantrelaties op te bouwen - van de eerste interacties tot langdurige loyaliteit. Het platform stimuleert winstgevende verkopen door e-commerce te optimaliseren, gepersonaliseerde klantervaringen te creëren en de communicatie tussen on- en offline kanalen te stroomlijnen.
H&M, dat al jarenlang klant is van Voyado, ziet deze strategische investering als een natuurlijke evolutie van hun samenwerking aldus Erik Lagerblad, Head of H&M Group Ventures: “We zijn erg onder de indruk van wat Voyado tot nu toe heeft bereikt. Nadat we hun oplossing wereldwijd hebben uitgerold, hebben we uit eerste hand het verschil gezien dat het maakt in waardecreatie op grote schaal. Daarom is het voor de H&M Group heel logisch om onze samenwerking te verdiepen door middel van een investering. Dit zal de toekomstige groei van Voyado verder ondersteunen en het aanbod voor andere zakelijke klanten versterken.”
Groei stimuleren met gespecialiseerde retailtechnologie
In de afgelopen jaren heeft Voyado een jaarlijkse groei van 35% gerealiseerd en een aanzienlijk marktaandeel veroverd in Scandinavië en de Benelux. Dit succes is geworteld in een grote betrokkenheid bij de detailhandel en het vermogen om unieke uitdagingen in de branche aan te gaan. Deze sterke basis vormt nu de springplank voor de volgende groeifase van het bedrijf: uitbreiden naar belangrijke markten zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.
Tegen 2025 wil Voyado verder groeien dan het huidige middensegment door uit te breiden naar grotere klanten op enterprise-niveau, met name door voortdurende productinnovatie om grootschalige klantendatabases te ondersteunen en te voldoen aan de steeds complexere bedrijfsbehoeften, aldus Erica Sandelin Ekelund, CEO van Voyado: “Onze ambitie is om Voyado te vestigen als de meest geliefde retail tech partner van Noord-Europa met behoud van winstgevendheid en schaalbaarheid. De investering van H&M Group brengt waardevolle inzichten en middelen met zich mee die aansluiten bij onze inspanningen om sneller te schalen en uit te breiden naar nieuwe segmenten, waardoor we waarde creëren voor onze bestaande en toekomstige klanten.”
Tot de bestaande investeerders van Voyado behoren Novax, Verdane en eEquity. H&M Group zal geen deel uitmaken van de raad van bestuur, maar H&M’s vertegenwoordigers zullen actief bijdragen aan strategische discussies in andere fora. “We willen de wereldwijde giganten in ons vakgebied uitdagen en zijn goed gepositioneerd om ons marktaandeel in heel Europa verder te laten groeien. Retail is niet alleen wat we doen; het is onze hele focus. Deze toewijding stelt ons in staat om slimmere, effectievere producten te ontwikkelen die inspelen op de uitdagingen waar retailers vandaag de dag voor staan,” aldus Ekelund.