Witold Kepinski - 22 december 2024

UWV belicht modernisering ICT en digitalisering

ICT-ontwikkelingen UWV Digitalisering is essentieel voor UWV en staat voor de onlosmakelijke verbinding van IT, werkprocessen en dienstverlening. Daarom is UWV bezig met een digitale strategie die integraal onderdeel uitmaakt van de herijkte UWV-strategie 2025-2030. Deze wordt begin 2025 verwacht. Hier past ook een andere sturing bij waarbij deze samenhang tot uitdrukking komt.

UWV belicht modernisering ICT en digitalisering image

Met de roadmap digitale strategie, die bij het Jaarplan UWV 2025, schetst UWV hoe meerjarig wordt gewerkt aan digitalisering.

De komende jaren werkt UWV aan de doelstellingen uit de digitale strategie, gericht op het creëren van passende, eenvoudige, consistente en toegankelijke ondersteuning voor de medewerkers en dienstverlening voor cliënten, werkgevers en partners. UWV sluit daarbij aan op overheidsstandaarden en de doelarchitectuur digitale overheid 2030. Dit verbetert niet alleen de kwaliteit van de dienstverlening, maar zal ook de samenwerking binnen UWV en tussen verschillende overheden bevorderen. UWV blijft zich inzetten voor toegankelijkheid, zodat ook minder digitaal vaardige cliënten de benodigde ondersteuning ontvangen. Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen enerzijds het uitzetten van oude systemen, wat moet leiden tot kwaliteitsverbetering, vereenvoudiging en continuïteit van dienstverlening, en anderzijds het verbeteren van de dienstverlening waarbij de menselijke maat centraal staat. UWV zoekt actief de synergie tussen wat het beste werkt voor de medewerkers en de moderniseringsnoodzaak. UWV vindt het belangrijk dat cliënten, medewerkers, werkgevers en partners er op kunnen vertrouwen dat er veilig en zorgvuldig met persoonsgegevens en informatie om wordt gegaan en dat dit gebeurt volgens de hoogste standaarden. Om meer grip te krijgen op informatiebeveiliging en privacy wordt viaeen weerbare aanpak met multidisciplinaire teams invulling gegeven aan het voldoen aan de BIO14 en het verbeteren van het GEB15-proces.

Verandermotor UWV werkt aan (digitale) dienstverlening voor cliënten en werkgevers die passend, eenvoudig, consistent en toegankelijk is.

Ook werkt UWV aan betere (digitale) ondersteuning van UWV-medewerkers met gebruikersvriendelijke, toegankelijke en geïntegreerde systemen, waarmee ze hun werk efficiënter, effectiever en met minder fouten kunnen uitvoeren. Hiervoor is een andere manier van werken nodig. UWV bereidt daarom een organisatieverandering voor waarbij medewerkers die zich bezighouden met verandering, gaan samenwerken in de zogeheten Verandermotor. In de Verandermotor wordt agile werken omarmd, waarbij stappen vooruit worden gedacht en het werk wordt opgesplitst in kleine delen. In de Verandermotor werken UWV-medewerkers samen aan concrete veranderingen in kleine, multifunctionele teams, met meer autonomie en minder afhankelijkheden. Hierdoor kan het UWV het werk in de uitvoering sneller, slimmer en makkelijker doen. Het streven is om in de zomer van 2025 te starten met de implementatie, zodat in 2027 alle veranderopdrachten via de Verandermotor kunnen worden gerealiseerd.

Vernieuwde website uwv.nl

Samen met cliënten en werkgevers is er gewerkt aan diverse verbeteringen om de digitale dienstverlening en informatievoorziening te optimaliseren. De vernieuwing van de website uwv.nl zorgt voor een beter toegankelijke, gebruikersvriendelijke en mobiel vriendelijke website. In totaal zijn ruim 2.000 pagina’s teruggebracht naar ongeveer 650 pagina’s. Bezoekers kunnen informatie hierdoor gemakkelijker en sneller vinden. Ook is informatie beter vindbaar via externe zoekmachines zoals Google. Het nieuwe ontwerp heeft een volledig aangepaste navigatie en alle teksten zijn ingekort, ontdubbeld en herschreven in duidelijke taal. De informatie zelf is niet aangepast, ook zijn alle diensten achter de inlog hetzelfde gebleven. Om te zorgen dat de site ook in de toekomst blijft aansluiten bij de wensen van de gebruiker, zal uwv.nl continu verder ontwikkeld en verbeterd worden op basis van feedback van gebruikers.

Artificiële Intelligentie (AI)

UWV hecht veel belang aan het verantwoord inzetten van AI voor medewerkers, cliënten, werkgevers en partners. UWV is al enige tijd bezig de governance en processen ten aanzien van de inzet van AI te verstevigen, zodat ook binnen de kaders van de AI-act kan worden gewerkt.

Om transparant te zijn wordt al ruim anderhalf jaar verantwoording afgelegd over complexe algoritmes en algoritmes met hoge impact in het algoritmeregister van de overheid en UWV. Testen en experimenten om vaardigheden en bewustzijn rondom generatieve AI te vergroten, vinden binnen een gesloten omgeving plaats. UWV zoekt daarbij aansluiting bij andere overheidsorganisaties en wisselt kennis uit binnen de (Rijks)overheid. Daarnaast worden gesprekken gevoerd met verschillende leveranciers en externe partijen die expertise hebben op dit gebied. Dit zorgt ervoor dat we als overheid samen leren en dubbele investeringen waar mogelijk vermijden. UWV heeft recent het contract verlengd voor de nieuwe bemiddelingsservice, waarmee werkgevers en werkzoekenden bij elkaar worden gebracht. Voorafgaand hieraan heeft UWV uitvoerig gesproken met de leverancier over de eerder opgekomen vragen over het voldoen aan de AVG van de matching software. UWV heeft bij de contractverlenging aanvullende afspraken gemaakt over AVG-compliance en het tijdig aan de AI Act voldoen. UWV zal de nieuwe bemiddelingsservice geleidelijk introduceren, door dit eerst alleen in te zetten als ondersteuning van medewerkers en daarna voor cliënten en werkgevers

Vervanging OpenVMS-platform

De ondersteuning van het OpenVMS-platform loopt eind 2027 af. Voor UWV betekent dit dat een oplossing moet worden gezocht voor twee belangrijke ICT-systemen voor de verstrekking van AW- en WW-uitkeringen die hierop draaien. UWV heeft de aanbevelingen van het begin 2024 uitgebrachte advies van het Adviescollege ICT toetsing (AcICT) verwerkt in de plannen voor twee projecten die werken aan specifieke oplossingen voor de Arbeidsongeschiktheidswet (AW)- en Werkloosheidswet (WW)-uitkeringssystemen. Het systeem voor de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen wordt stapsgewijs herbouwd met nieuwe technologie. Om risico’s te beperken worden er tijdens het herbouwen zo min mogelijk wijzigingen doorgevoerd. Het WW-systeem is gebouwd op een andere, minder complexe, database dan het AW-systeem en kan daardoor met minder complexe aanpassingen gemigreerd worden naar een modern platform. Daarna is er geen afhankelijkheid meer van OpenVMS. In een later stadium zal verdere vernieuwing plaatsvinden. Het AcICT zal in de gelegenheid worden gesteld een nader advies uit te brengen op basis van de opgestelde projectplannen.

Outpost24 17/12/2024 t/m 31/12/2024 BN + BW