Baanzekerheid steeds belangrijker dan aantrekkelijk salaris
Baanzekerheid speelt een steeds grotere rol op de Nederlandse arbeidsmarkt, onder meer door de licht toegenomen economische onzekerheid. De Nederlandse economie kromp in het eerste kwartaal van dit jaar met 0,5 procent blijkt uit cijfers van het CBS, maar liet in het tweede kwartaal een bescheiden groei van 1,0 procent zien gevolgd door 0,8 procent groei in het derde kwartaal.
Vorig jaar was een aantrekkelijk salaris in veel gevallen nog doorslaggevend bij de keuze voor een baan. Het huidige onderzoek toont aan dat inmiddels 43% van de werknemers meer waarde hecht aan baanzekerheid dan aan een goed salaris. Voor 34% zijn beide factoren even belangrijk, terwijl 22% salaris nog steeds prioriteit geeft. Vorig jaar noemde nog 53% van de werknemers een onvoldoende salaris als belangrijkste reden om een baan af te wijzen.
Weinig zorgen
Ondanks deze verschuiving maken de meeste werknemers zich weinig zorgen over hun huidige positie: 57% heeft vertrouwen dat ze hun baan behouden, zelfs bij een mogelijke ontslagronde in 2025. Tegelijkertijd bereiden veel werknemers zich wel voor op onzekerheden door extern te oriënteren, bijvoorbeeld via informeel contact met potentiële werkgevers of voormalige werkgevers, een trend die bedrijven benutten via boomerang recruitment. Ook investeren veel werknemers in opleidingen en cursussen om aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt.
“Dit nieuws betekent niet dat werkgevers achterover kunnen leunen. Het toegenomen gewicht dat werknemers toekennen aan baanzekerheid is geen garantie op behoud van talent. Die baangarantie kan ook elders worden geboden – en tegen gunstigere arbeidsvoorwaarden. Het laat vooral zien dat werknemers waarde hechten aan werk in een gezond bedrijf waarin hun baan niet op de tocht staat. Daarom is het belangrijk om werknemers op de hoogte te blijven houden van veranderingen die impact kunnen hebben. Goede communicatie en transparantie zijn daarvoor essentieel. Daarnaast spelen invloeden van buitenaf mee zoals de economie, of gebeurtenissen zoals de recente pandemie die van invloed kunnen zijn op de werkvloer. Houd je organisatie dus aantrekkelijk door trainingsmogelijkheden te blijven aanbieden en faciliteren. Zo blijven zij bij en zijn ze er ook klaar voor om samen met de organisatie in te spelen op plotselinge veranderingen op de markt”, aldus Ricardo van Popering, Regional Director bij Robert Half.